Nöjesnytt Kalmar 1
Julien the magic of Den mångfaldigt prisbelönte m
agikern Julien Dauphin har fängslat sin publik ända sedan han blev nordisk mästare 2004. Efter en kritikerrosad turné med Riksteatern och en Merlin Award ger han sig nu ut på ny turné med showen The Magic of Julien, som kommer till Kalmarsalen den 10 oktober. ulien Dauphin började sin karriär på Paris gator och torg i tonåren. Vid ”Forum des halles” i centrala Paris tränade han varje dag bland gatumagiker och cirkusartister och efter studier på världens äldsta magiskola Chavez Studio of Magic i Los Angeles återvände han till Sverige för att erövra titlar som svensk och nordisk mästare i magi. Han har genom åren framträtt för över 200 miljoner människor via tv-shower världen över samt liveframträdanden på prestigefyllda tillställningar som filmfestivalen i Cannes, Grand Prix i Monaco samt den anrika Nobelfesten. I sin nya föreställning The Magic of Julien bjuder han publiken på mer av sagans magi och ett starkt visuellt berättande – som om Harry Potter möter Alice i Underlandet, fast i verkligheten, ungefär. När Julien själv får beskriva föreställningen gör han det såpå följande sätt: – Den här showen blir som ett litet axplock av mina många olika tidigare nummer, ett sorts greatest hits om man så vill. Den innehåller allt från magiska försvinnanden och levande fåglar till svävande föremål. Jag kommer också att berätta ganska mycket om mitt liv i magins värld, från när jag började med tricks för att jag tyckte det var kul att imponera på kompisarna på skolgården, till åren på magiskola i Los Angeles och mina framträdanden på scener runt om i världen. Så kanske J man kan se det som en självbiografisk magiföreställning. Jag har varit med om så många fantastiska grejer att det är synd att inte dela med sig av dem. Någon beskrev dig som magivärldens motsvarighet till Tim Burton, är det träffande tycker du? – Tim Burton har alltid varit min husgud och inspirationskälla, så absolut. Jag gillar den där kontrasten mellan det vackra och det fula och bisarra han använder sig av. Det blir tragiskt på ett poetiskt sätt, suggestivt och drömlikt och den känslan försöker jag komma åt med mina föreställningar. Jag ser det som att jag använder många olika konstformer för att skapa min konstform. De flesta börjar ju med closeup och går vidare till streetmagic och i takt med att man blir mer erkänd får man erbjudanden om att uppträda på större scener, där man får ta till lite större illusioner för att nå ut. Jag tycker det är alldeles för roligt med closeup för att bara göra stora illusioner och att det är alldeles för roligt att böra stora illusioner för att bara göra closeup, haha. I dokumentären The Honest Liar, om den kontroversiella magikern James Randi sa denne följande: Magicians are the most honest people in the world; they tell you they're gonna fool you, and then they do it. Håller du med? – Det är ju ett fantastiskt citat och jag håller med till hundra procent. När jag var lite och precis hade börjat med magi sa folk till mig att jag var tvungen att vara bra på att ljuga om jag skulle bli en bra magiker. Jag har alltid varit en genomärlig person, så jag trodde verkligen inte att jag skulle kunna bli bra. Men när jag utbildade mig inom teatern insåg jag att skådespelare, precis som magiker, inte ljuger; hemligheten ligger i att faktiskt göra det på riktigt, att tro på det du gör. Kanske är det där min styrka som magiker ligger, att jag har en extrem övertygelse i det jag gör, så till den grad att jag själv börjar tro på mina illusioner, haha. Tycker du fortfarande det finns något “magiskt” med magi? – Absolut. Det finns något magiskt i allt det jag gör i vardagen, för att jag tror på det. Jag tror att magiker i allmänhet ser magin i de små detaljerna, det är snudd på religiöst faktiskt. Jag älskar att komma ut i skogen eller se en dokumentär om hur jorden utvecklats. I mina ögon är hela jorden ett enda stort magitrick. TEXT: OLA KARLSSON 10 | nöjesnytt