STT 1
STT Vecka 14 onsdag 1 april 2015 23 VARDAGSLIV ..
. medan Alice Eklund informerar om björnar. – Jag gillar djur, det var därför jag valde det ämnet, säger hon. Arjeta Jashari och Tara Jonsdottir berättar många intressanta fakta om sjöhästar för klasskmraterna i klass 4-5. SAMLAD KUNSKAP. Moa Lindgren och Ardenis Thaqi i klass 1-2 visar sina välfyllda, vackert illustrerade aneckningsböcker om alla ämnen klassen gått igenom i ”Grej of the day”. FOTO: KATARINA JOHANSSON Grej of the day - både roligt och allmänbildande GRIMSÅS Semlor , Elvis Presley, djävulsrockor och Andréexpeditionen. Det är några av de ämnen eleverna på Grimsås skola lärt sig om under mikroföreläsningarna ”Grej of the day”, något som ökat både allmänbildningen och förmågan till kritiskt tänkande. – Vi får med väldigt mycket av det centrala innehållet i läroplanen genom ”Grej of the day”, säger läraren AnnaLena Larsson, som infört mikroföreläsnigarna på skolan. Det började när hon i höstas hittade en länk till en nystartad facebookgrupp, ”Grej of the day”. Namnet väckte hennes nyfikenhet och hon kollade upp vad det rörde sig om. Det visade sig att en lärare i Umeå, Micael Hermansson, hade börjat med mikrolektioner om olika ämnen. Han kallade föreläsningarna ”Grej of the day”, och de hade blivit mycket uppskattade av eleverna . – Det verkade vara en bra sak, säger Anna-Lena, som beslöt att testa mikroföreläsningarna i sin klass. Det föll väl ut, och nu ”grejar” flera av klasserna på skolan ett antal dagar i veckan. I början höll Anna-Lena själv alla föreläsningar, men efter jul fick eleverna börja skriva önskelista på olika ämnen, och under vårterminen har eleverna själva börjat ”greja”, något som ytterligare bidragit till att öka deras kunskaper. – De får lära sig att söka fakta, göra bra powerpoints, ange källor och att tänka källkritiskt. Varje föreläsning inleds med en ledtråd, så åhörarna får en möjlighet att gissa vad ämnet för föreläsningen är. Vid STT:s besök i AnnaLenas klass, 4-5:an, talar Arjeta Jashari och Tara Jonsdottir om sjöhästar. Deras ledtråd till ämnet är ”Hippocampus”, det latinska namnet för sjöhäst. Vi får bland annat veta att honan lägger sina ägg i hanens ficka, där han sedan befruktar dem. Därefter föreläser Alice Eklund om björnar. – De kan bli 100-280 centimeter långa, berättar hon, och får sedan hjälp av AnnaLena att visa hur långt det är. Klasskamraterna lyssnar intresserat, och antecknar utefter de välkomponerade power point-presentationerna som föreläsarna gjort, kompletta med källhänvisningar till var de hittat sina uppgifter. Att 4-5:an gillar att greja är det ingen tvekan om. – Det är roligt att man får veta mer om olika saker, säger eleverna. När STT:s reporter frågar vilka grejer som varit mest intressanta är svaren många och varierande: – Djävulsrockan, säger Sebastian Petters son, medan grejen om samerna var en favorit för Hilda Vester lund, själv 64-dels same. Fotboll, hästar, pandan, Andréexpe ditio nen och de upp en skylt med ledtråden ”Vattendjur med spjut”, vilken visar sig leda till ämnet ”Narvalen”. Klassen får veta att hanarnas vänstra tand växer ut till ett långt, spiralvridet spjut, som används både för att slåss med, och för att impoDet är det bästa som hänt skolan. ANNA-LENA LARSSSON fem farligaste djuren i världen är några andra exempel på klassens favoritgrejer. Även 1-2:an grejar flitigt. Den här dagen har läraren Camilla Sandell satt nera på tjejer. – Honorna tycker det häftigt med killar som har långa spjut. Efter föreläsningen, som avslutas med en kort film om narvalar, skriver Camilla upp de viktigaste punkterna på tavlan. Klassen antecknar i sina böcker, där de också gör fina teckningar av dagens ämne. Även i 1-2:an är favoritgrejerna många: Liverpool, FOTNOT. I dag är hela 16 000 lärare med i Facebookgruppen som startades i september.Grej of the day nu har fått så stor genomslagskraft att Michael Hermansson är ute och föreläser över hela Sverige om hur man kan jobba utifrån konceptet. semlor, sjöhästar, hajar, Elvis Presley, Vasaloppet., är några av exemplen. Anna-Lena Larsson är glad att hennes experiment blivit en så lyckad del av undervisningen. – Det är det bästa som hänt skolan på mången god dag. Eleverna får möjlighet till kunskap, allmänbildning, diskussion och ställningstagande – och så är det inte en massa prov på detta, det tycker de är skönt! KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com Klass 1-2 med sin lärare Camilla Sandell. Klass 4-5 med läraren Anna-Lena Larsson, som var den som drog igång Grej of the day i Grimssås skola.