Nöjesnytt Helsingborg 1
MOQIS AMBITIONER FÖR STADSTEATERN ÄR STORA Med si
tt enorma bagage utav erfarenheter inom teaterbranchen – är regissören Moqi Simon Trolin ett välkommet tillskott till Helsingborgs Stadsteaters ledning. Efter teaterns tidigare chef, Kajsa Grietz, avgång, var teaterns framtid ett tag oklar. Men, som en frälsare från ovan klev den flerfaldigt prisbelönte teaterregissören in och tog över den tidigare chefens stora skor. Till Nöjesnytt Helsingborg har han berättat om sin personliga resa inom branschen och hans ambitioner för stadens mäktiga teater. Text: Esmeralda Wedin Foto: Therese Henriksson Moqi Simon Trolin föddes i Stockholm och växte upp på Gotland i en bildkonstfamilj. Som ung vuxen flyttade till Lund för att plugga till en examen i socialantropologi och religionshistoria. Då anade han inte att karriären senare skulle göra en helomvändning och att Köpenhamn dessutom skulle bli hans fästning. – Som ung var jag ute och reste mycket i Asien och då blev jag intresserad av andra länders kultur och historia. Då föreställde jag mig framtiden som en forskande antropolog tillbringandes tid med ett folk i Tibet och inhämta information, för att sedan skriva en bok om dem, säger han och skrattar till. Trots hans utbildning och intresse för bland annat antropologi och religion – kände han saknad efter det personliga uttrycket – som konsten tillgodoser. Han berättar att teater, som utövning, inte fanns där han var uppvuxen på Gotlands landsbygd, men att han däremot sysslade med dans och kör, som på sätt och vis tangerar mot teater. – Det var därför inte helt främmande för mig med scenuppträ14 | nojesnytthelsingborg.se danden och dess konstnärliga uttryck. Jag ägnade mig åt fotboll och hade i unga år tävlat i friidrott på hyfsat hög nivå. Det var först när jag som artonåring bodde i Frankrike i ett år, som mitt sportintresse utbyttes helt åt scenkonst, med fokus på teatern, berättar han. Det var alltså i Frankrike som Moqi Simon Trolins fascination för skådespeleri och teaterföreställningar, verkligen blommade ut. – Senare fick jag av en slumpartad händelse, jobb som regiassistent på en föreställning arrangerad utav Malmö Stadsteater och Det Kongelige Teater i Danmark. Där fick jag höra att om jag vill bli regissör, bör jag söka in till en viss högaktad skola i Köpenhamn, vid namn Den Danske Scenekunstskole. Därefter gjorde jag det, kom in, och gick regissörutbildningen där mellan 2001–2005, förklarar han. Moqi Simon Trolin berättar om dem erfarenheter utav skådespeleri, som han har haft i yngre år. Men som han inte kände var kompatibelt med ett framtida karriärval. Vidare förklarar regissören att skådespeleri är häftigt i avseendet att man har makten över sin egen karaktär och huruvida den ska vakna till liv och beröra publiken. – Samtidigt har man som konstnärligt ansvarig för en föreställning, alltså regissör, ett slags helhetsgrepp som omfattar mer än den enskilda karaktären. Det är trots allt den som står för regin som bygger universumet som publiken åskådar, med hjälp utav ljud, ljus, skådisar, kostym, logik och budskap. Det tilltalar mig mer, personligen, förklarar han. Som trettioåring grävde Moqi Simon Trolin sig djupare in i teatervärlden, då han blev chef för den danska teatern Mungo park. – När jag tänker tillbaka på den tiden som teaterchef känns det som att det var otroligt länge sedan. För, därefter har jag arbetat som frilansregissör i väldigt många år, med utgångpunkt i Köpenhamn. Jag har jobbat absolut mest i Danmark, men har varit mycket verksam i Skåne, mest på Malmö och Helsingborgs