Nöjesnytt Helsingborg 1
Helsingör by Pehr Grånefors Foto: Pressbild Monum
ental enkelhet Louisiana ställer ut den första presentationen någonsin i norra Europa av Niko Pirosmani (1862-1918), Georgiens mest kända konstnär. Niko var en självlärd skyltmålare och medellös vagabond vars enkla och lysande skildringar av människor och vilda djur har en ikonisk karaktär som talar direkt till oss än i dag. Utställningen arrangeras av Fondation Beyeler, Riehen/Basel och Louisiana och genomförs i samarbete med Georgian National Museum och Georgias Ministry of Culture, Sport and Youth. Med stöd från Infinitart Foundation. Kan man vara så bra som "okänd" och samtidigt en klassiker? Det är i alla fall sällsynt att hitta en konstnär på 1900-talet som få omedelbart hört talas om och som ändå har en bred, omedelbar dragningskraft i överflöd. Men det händer – och inte minst om du låter blicken söka i Europas avlägsna hörn. I Georgien – längst ut i Svarta havet, sett från våra ögon – möter man alltså Niko Pirosmani (1862-1918), som bor och verkar i huvudstaden Tbilisi kring förra sekelskiftet. Han dör okänd, ingen känner till sin begravningsplats, och ändå har han sedan dess blivit landets mest kända konstnär, en nationalklenod, känd och beundrad i hela trakten och uppskattad av många konstnärer, men i stort sett okänd på våra breddgrader – tills nu. Pirosmani var länge skyltmålare, hans bildspråk är därför starkt och enkelt och har ett direkt tilltal till oss, och om det verkar naivt så måste man säga att naivitet är makt. Det råder ingen tvekan om att Pirosmani är helt medveten om vad han gör och om sina handlingssätt. Djur, människor runt måltiden, människor från det dagliga livet i Georgien, livet på landsbygden och i städerna, porträtt – varje bild samlas kring en sak. Och det är just här som Pirosmani "levererar" med bilder som är raka, monumentala i sin enkelhet, lysande i sin färgstarka mot bakgrund av den svarta vaxduken han använde som duk. De är inte privata, de är inte psykologiska, utan snarare bilder i och för det offentliga rummet, där människor möter djur, där människor äter tillsammans, där människor rör sig. Och även om de är säregna och skildringar av en svunnen värld, finns det en omedelbarhet i detta som talar direkt till oss över tid och plats. Visas på Louisiana fram till 20 augusti. Källa: Louisiana Foto: Pressbild Innan rösterna tystnar Den kommande sommaren kommer kulturhuset Toldkammeret i Helsingör att prova sig fram i ett nytt format, när sommarkollegiet – Innan rösterna tystnar – ser dagens ljus. Under loppet av en vecka har kursdeltagarna möjlighet att arbeta med sin egen personliga berättelse, vilket ska resultera i en bearbetad ljudberättelse på cirka 20-30 minuter, som kan publiceras eller användas för att dela privat med familj och släktingar. Podcaster och ljudberättelser utgör en allt större del av programmet på Kulturværftet och Toldkammeret. I lyssningsrummen berättar kända poddsändare och i poddverkstaden provar medborgarna själva med poddmediet. Ljud och podcast har gett genklang hos kulturhusets gäster, så utvecklingen av ett avgjort sommargymnasium med fokus på ljud och berättande har därför kommit helt naturligt. Under veckan växlas lektionerna mellan gemensamma diskussioner och eget arbete. De två lärarna, Irene Wendel Jørgensen och Thomas Bernsen, har lång erfarenhet inom området och kommer att leda deltagarna genom en vecka av både professionalism och social interaktion. Det hela sker i traditionell collegeanda, där det är högt i tak och utrymme för reflektion och personlig reflektion. Sommarskolan pågår 10-14 juli i Tullkammaren, så om du skulle vilja kombinera 'Innan rösterna tystnar' med semestertid finns det goda möjligheter till det. Läs mer på kuto.dk/sommerhøjskole 20 | nojesnytthelsingborg.se