Nöjesnytt Helsingborg 1
Stadsteatrar men även på Malmö Live med föreställ
ningen Infruset i höstas, berättar han och fortsätter. – Jag tänkte kanske inte att jag hade ambitioner åt att bli teaterchef igen. Men, jag har erfarenhet utav Helsingborgs Stadsteater efter att tidigare ha regisserat föreställningar där och på det stora hela haft riktigt bra upplevelser utav teatern. Jag bor faktiskt kvar i Köpenhamn, där jag har min dotter, men har en lägenhet i Helsingborg också, där jag jobbar absolut mest, säger han. Det var den första december förra året – som regissören tog över chefsrollen på Helsingborgs Stadsteater. Själv beskriver han hur de erfarenheter som han erhåller, har visat sig mycket användbara och utvecklande av Stadsteatern. – Den största omställningen har för mig varit att “re-svenskifieras”, då jag inte har haft ett riktigt vuxenliv i Sverige, samt har min professionella skolning i Danmark. Det skiljer ganska mycket i miljö och kultur, särskilt inom arbetslivet, lyfter han fram. En av de nya projekt som han i skrivande stund samordnar, är ett event som han kallar för “Sen Kväll i Sundets Pärla”. – Visionen är en slags informell festafton på teatern som delas in i tre akter. Den första delen ska bestå utav scenframträdanden utav lokala talanger, den andra utav den egna teaterns skådespel, och den tredje utav en inhyrd professionell artist, förklarar han och fortsätter. – Kvällen är tänkt att vara till för alla, även de som aldrig har tänkt att någonsin gå till en teater. Dörrarna ska aldrig stängas och känslan ska vara densamma som att det stod en korvvagn och ett bord med burköl i foajén, säger han och skrattar till. Moqi Simon Trolins ambitioner för Helsingborgs Stadsteater, är stora, men samtidigt simpla. Han förklarar att en av de viktigaste grundpelarna för honom, är att se till att alla människor känner sig ha rätten att få komma dit. Därför strävar de åt att ha ett så brett program som möjligt, innefattandes allt från musikaler, familjeföreställningar och – i ren allmänhet – många olika typer utav teman och teaterformer. – Jag anser att teater ska leva upp till det ansvar den, som ett samhällsmedium, har. Vi vill att föreställningarna ska kommunicera med helsingborgarna och diskutera det som diskuteras bör, i staden. Vi har trots allt ett upptagningsområde på 500 000 människor, som alla potentiellt sett skulle kunna vara, eller bli, vår publik, säger han. På frågan om vilken drivkraft Moqi Simon Trolin har för att ta sig an och motivera sig själv och sina medarbetare i det stora arbete som att driva en teater innebär, svarar han; – Passion. Det finns många saker som jag hade kunnat göra istället, om jag ville ha ett lättare liv, säger han skrattandes. Jag har ändå omkring 20 år på nacken, i branschen, vilket aldrig hade gått om jag inte brunnit för scenkonsten. Det är underbart häftigt att se en publik som på olika sätt blir berörd av det som vi skapar. Avslutningsvis lyfter han fram den positiva effekt som teater har på samhället och dess medborgare. – Att skapa relevansen och samtalet som teatern kan göra, en av grundbultarna i ett demokratiskt samhälle. Det som teater gör är att diskutera mänskliga levnadsvillkor och hur vi har det i en kultur. Det är teaterns uppgift att kommunicera in i det nutida samhälle vi lever i, samt försöka förstå samhället och vad det är att vara människa, menar han. 16 | nojesnytthelsingborg.se