Nordisk Energi 1
Kraftvärme Då det första spadtaget för Block 7 to
gs deltog bland annat (från vänster) Mats Flenhagen från Siemens, kommunfullmäktiges ordförande i Västerås Ulla Persson, Claes Moqvist från Sumitomo Foster Wheeler, Thomas Karlsson från BMH Technology, Mälarenergis avdelningschef för Värme Anläggningsutveckling Magnus Eriksson, Mälarenergis dåvarande VD Magnus Hemmingsson (ny VD från och med 14 juni 2018 är Niklas Gunnar), Mälarenergis hållbarhetschef Katarina Hogfeldt-Forsberg och Christer Finnhult från General Electric. Foto: mälareNergI/lasse FredrIkssoN utrustad med 2-stegs fjärrvärmekondensering. Dessutom inkluderar projektet en komplett bränslehanteringsanläggning för returträ, placerad i närheten, som levereras och installeras av BMH Technology. Bränslehantering Den nya bränslehanteringsanläggningen består av en markficka för att ta emot bränsle från hjullastare och sidtippande lastbilar, ett sållhus där icke-brännbart material sorteras bort och eventuellt överstort material sållas ut och krossas till rätt storlek, en 6 000 kubikmeter stor bränslesilo, som rymmer bränsle för en och en halv dags drift av pannan, och bandgångar för transport av bränsle till silon och pannan. Förutom att ta in bränsle lokalt berättar Lars-Erik Hasler att de har ett gott samarbete med Västerås hamn, som ligger väldigt nära, och att de kommer att ta in bränsle den vägen. – Anläggningen kommer att ha en kapacitet för att ta emot cirka 700 kubikmeter i timmen, men pannans kapacitet ligger på 320 kubikmeter i timmen. Bränslehanteringsanläggningen har med andra ord en något större kapacitet än panNordisk Energi 4 2018 nan, detta för att smidigt kunna hantera båtlaster med bränsle, förklarar Lars-Erik Hasler. Totalt räknar Mälarenergi med att de kommer att elda cirka 250 000 ton återvunnet trä om året och de har tillstånd för att upp till tio procent av det returträ som eldas skulle kunna vara klassat som farligt avfall, det vill säga bestå av till exempel impregnerat trä. Dammreducering Eftersom anläggningen byggs i ett industriområde och de är medvetna om att bränsle av det här slaget har en tendens att damma informerar Lars-Erik Hasler också om att de haft stort fokus på dammreducerande åtgärder. – Dels kommer vi runt hela bränslehanteringsytan att bygga fem meter höga murar. Ovanpå dem kommer det att sitta ett fem meter högt dammreducerande nät. Dessutom kommer vi även att jobba med vattenbegjutning när det finns risk för dammning. Allt för att inte påverka omgivningen, säger Lars-Erik Hasler. Detta fokus på att ha ett gott samarbete med de företag som har verksamhet i närheten är någonting som genomsyrar hela projektet. ➛ 61