Idag leds företaget av femte generationen Swarovs
ki Carina Schiestl-Swarovski som sedan 2006 innehar styrelseordförandeposten. Och även om en kikare av idag vid första anblicken inte skiljer sig så avsevärt från en äldre modell har det skett enorma tekniska förbättringar innanför skalet. Det ständiga målet för företagets utvecklare är att förbättra befintliga produkter och komma på nya. Alla förbättringar strävar mot att göra den komplexa insidan med dess linser och prismor så osynliga som möjligt. Allt för att försäkra sig om att göra den bild av naturen som ses genom kikaren så klar och orörd som det bara är möjligt. Och idag är det möjligt, med bland annat HD-linser som reducerar färgfransning, multicoatingteknik som ger en svårslagen ljustransmission och färgåtergivning, perfekt kant-i-kantskärpa, exakt avståndsmätning och mer därtill. – Vi inspireras av kärleken till naturen och är engagerade i att öka intresset för naturen. Vi vill uppmuntra till att möta den med aktning och respekt. Vi vill låta folk upptäcka världens skönhet med en blick lika skarp som hökens, så att de verkligen kan känna hur värdefull varje stund är. Glädjen att se berikar våra liv och låter oss hämta kraft och inspiration ur dessa flyktiga, men oförglömliga ögonblick. Så uttrycker Carina Schiestl-Swarovski företagets vision. Och Swarovski fortsätter att fokusera på det som gjort dem starka under så många år: visionen, företagskulturen, de 800 medarbetarna och märket. – Vi behöver knappast påpeka att vi kommer att fortsätta överraska och väcka våra kunders intresse med nya produkter, säger Carina Schiestl-Swarovski vidare. Världen tillhör dem som ser det vackra. Upplev ögonblicket. See the unseen! Text: Tina Hjort Svensson Foto: Swarovski 61