Lera 1
PORTRÄTT: JOYN STUDIO gästerna upp till vardagsru
mmet och matsalen blir ljuset starkare ju längre upp man kommer. Vardagsrummet, där man tar en drink före maten, präglas av ett lugn. I matsalen höjs tempot. – Tempoväxlingarna skapade vi framför allt genom ljussättningen. Vardagsrummet är upplyst och inredningen går i en ljusare färgskala med trä och glas. Matsalen är mörkare. Här är fokus på tallriken. Tanken är att det ska vara som ett scenrum där ljuset släcks och strålkastaren riktas mot maten. ATT VÄLJA EN keramisk inramning till detta dramatiska skådespel kändes självklart. – Vi har alltid gillat keramik, alla tre. Det kändes rätt att välja ett gammalt material med en levande yta till den här miljön. Det känns också bra att använda ett så pass beständigt material i en värld där allt är snabbt och föränderligt. Vi kommer att fortsätta att använda keramik i samma anda, bland annat i en lunch restaurang som vi jobbar med just nu. Namnet Joyn är en sammanslagning av orden joy och join och står för målsättningen att ha kul tillsammans. Och humorn fick spela en viktig roll i gestaltningen av utställningen Hemma under designveckan i Milano, ett uppdrag från Svensk Form och Visit Sweden. – Uppdraget var att visa Sverige som designland ”Man lär känna sidor hos varandra som knappt ens partner känner till när man samlas för att uppfylla en gemensam dröm.” LISA GRAPE, INREDNINGSARKITEKT Keramiken spelar en viktig roll i den gestaltningen och interiören präglas av en handgjord, saltglaserad keramisk platta från Polen i skiftande nyanser av brunt. Inspirationen kom från Höganäs ikoniska saltglaserade krus och keramik. – Det skulle vara naturliga material med mycket känsla och koppling till hans matlagning. Det är med saltglaserat kakel som med matlagning, det handlar om att förädla en råvara. Därför passar keramiken särskilt bra i den här miljön. Eftersom den saltglaserade Höganäskeramiken inte längre tillverkas i Sverige fick vi vända oss till Polen. Till det läggs olika typer av natursten och körsQ Helena Eliason, Ida Wanler och Lisa Grape startade Joyn Studio 2016. Keramiken är ett beständigt material i en föränderlig värld, menar de. bärsträ. Tillsammans skapar de en lågmält lyxig interiör i en dämpad färgskala där ljussättningen fått spela en viktig roll i det stämningsskapande och de tempoväxlingar som uppdragsgivaren efterfrågade. Upplevelsen börjar i ett rum helt klätt i de polska plattorna. Här är råvaror i form av styckdelar exponerade i glasskåp på väggarna. I hissen som tar och att visa upp verk av svenska formgivare. Vi skapade ett dimlandskap, och mellan slöjor och trädstammar la vi in ögonblicksbilder från livet. Smälta glassar, en utspilld kaffekopp. Vi ville att det skulle finns ett humoristiskt inslag. Man ska känna en mänsklig närvaro där allt inte är perfekt. I framtiden hoppas den tongivande trion på att få göra fler utställningar och scenografier. – Just nu får vi göra många av våra drömprojekt, men fler uppdrag av det här slaget skulle vara roligt. Den största skillnaden är att utställningar har mycket kortare livstid än andra inredningar. Därför är de uppdragen friare, men kräver också en tydlighet. De behöver vara direkt iögonfallande och ha ett tydligt budskap. En inredning behöver ofta falla tillbaka och rätta sig efter människorna. Drygt två år efter starten har Joyn anställt ytterligare en person utöver de tre grundarna och kontoret har hunnit bli en tongivande inredare, framför allt inom restaurang. Även om ambitionen är att växa vill man fortsätta att vara ett litet och personligt kontor. – Att driva Joyn har gjort oss otroligt sammansvetsade. Det blir så när man går in med mycket hjärta i ett projekt och ansvarar för varandras inkomst och för att projekten som vi tar oss an ska blir bra. Man lär känna sidor hos varandra som knappt ens partner känner till när man samlas för att uppfylla en gemensam dröm. ■ 16 LERA #3 2018