Lokaltidningen Kanalen 1
8 samhälle &politik debatt Visit Roslagen spelar
en viktig roll i professionaliseringen av destinationsutvecklingen och bidrar till att stärka engagemanget hos besöksnäringen. Det visar en nyligen utförd undersökning gjord på uppdrag av kommunerna Norrtälje, Östhammar och Österåker. Utvärderingen som genomförts av företaget Tendensor syftar till att utvärdera såväl Visit Roslagen som samarbetet kring besöksnäringen och bygger bland annat på intervjuer med intressenter från både besöksnäringen och kommunerna. Det är glädjande att se att det i de intervjuer som genomförts framkommer att Visit Roslagen idag värdesätts stort för marknadsföringen av Roslagen som destination och att det finns en stor uppskattning för det arbete som vi gör för att tillgängliggöra besöksnäringens erbjudanden. Vår lokala närvaro och kvaliteten i turistbyråernas funktion lyfts också som framgångsfaktorer. En förbättringsåtgärd som presenteras i undersökningen är att det idag saknas en övergripande besöksnäringsstrategi där Visit Roslagen och kommunerna tillsammans hittar verktyg för en gemensam vision för destinationen. För oss är en bra samverkan en viktig del i att stärka Roslagen och vi välkomnar därför ett gemensamt arbete kring en besöksnäringsstrategi. Sedan 2009 finns ett strategiskt samarbete mellan roslagskommunerna kring turistservice, destinationsutveckling och marknadsföring i Roslagen. När Visit Roslagen bildades 2011 kunde vi även addera utveckling och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter, ett arbete som vi bedriver tillsammans med 160 ägare Roslagen. Gisela Norén, VD Visit Roslagen John Strand, ordinarie ledamot och styrelsens ordförande, Visit Roslagen Claudia Dillmann, ordinarie ledamot, Visit Roslagen Göran Gross, ordinarie ledamot, Visit Roslagen från hela Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 13 • Vecka 13 • ONSDaG 28 maRS • 2018 Debattera i lokaltidningen Kanalen! Maila ditt inlägg till debatt@fixmedia.se. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material. Inläggen kan komma att redigeras. Visit Roslagen välkomnar gemensamt arbete för att stärka Roslagen som destination Den undersökning som nu genomförts ser vi som ett positivt och tydligt uttryck från kommunerna att fortsätta samarbetet för att utveckla Roslagen som destination. Genom att gemensamt stärka attraktionskraften i Roslagen lockar vi förhoppningsvis såväl nya besökare som blivande kommuninvånare till oss. Karolina Losell, ordinarie ledamot, Visit Roslagen Anders Möller, ordinarie ledamot, Visit Roslagen Mette Pagling, ordinarie ledamot, Visit Roslagen Mathias Schneider, ordinarie ledamot, Visit Roslagen Obegripligt att någon inom Käppalaförbundet vill, eller ens kan, stoppa anslutningen Tiden lider och många med mig undrar hur det står till med anslutningsprocessen för det avloppsvatten som idag går till Margretelunds reningsverk samt till Blynäs reningsverk i Vaxholm. Det knystas och antas att processen fördröjts och stoppats av någon av de elva medlemskommuner som idag utgör Käppalaförbundet. Det är mer än svårt för mig att förstå hur man kan vara emot denna anslutning som är ytterst relevant för att långsiktigt kunna säkra avloppskapaciteten i vår region. Själva projektet är en utbyggnad av avloppssystemet nordost som är en anslutning av Österåkers och Vaxholms avloppssystem samt en förstärkning av avloppssystemen i Täby kyrkby och Vallentuna. På Käppalaförbundets hemsida betonar man punkt efter punkt fördelarna med denna lösning och anslutning av våra två kommuner. Man ger där tydliga, konstruktiva och ytterst positiva svar på relevanta och tuffa frågor om projektet. Givetvis är anslutningen en stor investeringspost för förbundet men med en livslängd på flera hundra år och en ekonomisk avskrivningstid på enbart 70 år. I Förbundets lösning innefattas den omtalade bergtunneln som då ska leda vårt avloppsvatten från Svinninge och anslutas till befintlig avloppstunnel vid Karby i Täby. Tunneln löser flera problem inom det nuvarande Förbundets drift av sin avloppsrening, samtidigt som det underlättar vår anslutning. Detta faktum diskvalificerar därmed den ”spridda” uppfattningen om att vi, som kommun, ensamma skulle stå för denna för oss gigantiska investeringskostnad. Ur miljösynpunkt är anslutningen riktig bra då den ger effektivare rening samtidigt som resurserna i avloppsvattnet tas tillvara. Slam, biogas och värme återförs till kretsloppet. Anslutningen är dessutom ekonomiskt fördelaktigt för alla parter då den bidrar med 7% ökad kundbas. En ökning som ger ett nettobidrag med en besparing på totalt cirka 1 000 miljoner kronor. Avgiften kan därmed sänkas med cirka 2,4% per år och per medlem. Därtill ger en förstärkning av nuvarande avloppssystem en avsevärt bättre driftsäkerhet. Tunneln kommer kunna fungera som tillfälligt lager för stora mängder avloppsvatten som vid stora flöden och tillfälliga driftstopp inte kan renas. Därmed behöver inte avloppsvattnet nödutsläppas/bräddas ut i våra vattendrag. Slutligen ger tunneln och dess dragning längs med 276:an och Norrortsleden goda möjligheter för oss att ta vårt ansvar för regionens planerade expansion. Vatten- och avloppsfrågan är en helt central infrastrukturfråga för att vi ska klara framtidens utmaningar. Käppalaförbundets nuvarande elva medlemmar bör snarast bli tretton genom att hälsa oss, Österåker och Vaxholm, hjärtligt välkomna i laget. Laget går före jaget, eller hur? Thomas Kjellman (L), ledamot i Österåkers Miljöoch Hälsoskyddsnämnd Inför genomfartsavgift i Vaxholm! Länsväg 274 från Ålstäket, Värmdö, till Arningemotet, Täby – via Stenslätten, Rindön, Vaxön, Kullön, Resarön och Bullerholmen – har blivit den nya Österleden Light. Sedan trängselskatter infördes på Essingeleden 2016 syns mer och mer genomfartstrafik välja väg 274, sannolikt för att slippa betala de tunga pålagor som Stockholms stad tar ut av bilisterna. Dessutom är vägen en omledningsväg för farligt gods. Vaxholmsvägen fram till Kulla vägskäl är idag rejält underdimensionerad för den trafikökning som skett, den kan med fog kallas en av länets trafikfarligaste kostigar. Den är bitvis smal, kurvig och backig, härtill i stort sett helt oupplyst och med gott om korsande viltstigar. Vissa tider på dygnet kommer fordonen tätt, tätt, som pärlband i båda riktningarna, emellanåt i dryga 90 km/tim. Marginalerna för det oförutsedda är minimala, och varje år sker ett antal trista incidenter. I onödan. De nytillkomna trafikkamerorna har förvisso fått ner medelhastigheten, men de är verkningslösa mot viltfaror, halkrisker och trafikintensiteten. Dessutom passerar den tunga trafiken rakt igenom tätbebyggda områden på bland annat Vaxön och Rindön med potentiellt stora konsekvenser för både säkerheten och närmiljön. Det är dags nu att ta till krafttag. På kort sikt behöver vi få ner antalet bilar som väljer väg 274 för genomfart i nordsydlig riktning. Det gör vi enklast genom att införa genomfartsavgifter för bilister som på mindre än en timme passerar nyuppsatta trafikkameror vid Stenslätten och Bullerholmen. Detta system har prövats tidigare för Lidingöborna som därigenom säkrades fri passage mellan Lidingön och det centrala vägnätet utanför Stockholms stads avgiftszoner (Lidingöregeln). På samma sätt kan Vaxholmsborna tillförsäkras att de alltid är avgiftsbefriade när de åker till och från sina hem. Inte heller varuleveranser och andra för vaxholmarna viktiga transporter påverkas. På längre sikt måste vi verka för att väg 274 rätas ut och jämnas till där det går, byggs ut till minst 2+1-standard samt förses med belysning, viltstängsel/vilttunnlar och separat gång- och cykelbana hela sträckan från Vaxholm till kommungränsen, samt på sikt ända fram till Arningemotet. När det gäller länsvägen genom Vaxholms stad bör den förädlas till en stadsgata med syfte att få ned farten, förbättra närmiljön och samtidigt öka antalet p-platser. Men ett steg i taget. Låt oss börja med att minska all den genomfartstrafik som smutsar ner och ökar trafik- och hälsofarorna i vår pittoreska skärgårdsidyll. Det är dags att snarast införa genomfartsavgifter för den trafik som passerar genom Vaxholm. För Liberalerna i Vaxholm Michael Baumgarten (L) Jan Reuterdahl (L) Leslie Öqvist (L) Ursäkta röran! Nu har vi påbörjat fl ytten De närmaste veckorna kommer vi att flytta varulager, reservdelar, hyresmaskiner och verkstad gradvis. Vi kommer att ha butiken öppen så länge som möjligt med gas, gasol och Aspen alkylat från pump och på dunk. Tack vare hjälp frånTunaborgen AB kommer deras lokal på Sågvägen 7, efter ombyggnad, passa oss. (Mitt emot Mekonomen, längst in efter ATV shopen.) Våra nuvarande lokaler på Sandkilsvägen 2 kommer att rivas till förmån för bussparkering, tvätthall och administrationsbyggnad. Vi kommer givetvis att meddela när vi öppnar på Sågvägen. Under tiden ber vi er kunder att hämta beställda artiklar och servade maskiner så fort som möjligt. Vi tackar på förhand för er förståelse! Sandkilsvägen 2 • Telefon 540 600 95 • www.hyresmaskiner.se