Kambium 1
FLISOR VIRKESMARKNADEN I KORTHET Har du koll på v
irkesmarknaden? Här är en snabb uppdatering: .Sågverken i Sverige producerar för fullt och efterfrågan på timmer är hög, framför allt på talltimmer. . Produktionen av sågade trävaror 2015 ser ut att bli den högsta sedan 2007 i Sverige. I Mellansverige ökar produktionen framför allt av varor av tall. Skötselskola för entreprenörer BillerudKorsnäs har gått med i Skötselskolan som är webbaserade utbildningar för personer som arbetar i skogen. I dag finns utbildningar i till exempel skogsvård, avverkning och miljöhänsyn. – Det känns bra att kunna erbjuda våra entreprenörer denna form av kompetensutveckling och det ger oss en kvalitetskontroll i form av tester, säger Johanna Ydringer, verksamhetsutvecklare på BillerudKorsnäs Skog. Många av utbildningarna finns överJohanna Ydringer, verksamhetsutvecklare på BillerudKorsnäs Skog. satta till flera språk. Skötselskolan är ett samarbete mellan SYN (Skogsbrukets Yrkesnämnd) och flera av de skogsbrukande företagen. BÄTTRE KOLL PÅ ÄLGARNA För att få bättre kontroll på älgstammarnas storlek har finansieringen till Älgbetesinventeringen, ÄBIN, ökat. Alla skogsägare, både privata och större skogsägande bolag, delar på kostnaden genom att bidra med 13 öre på varje inmätt kubikmeter virke. Detta ger cirka 7-8 miljoner kronor så att hela Sverige ska kunna inventeras. Syftet är att få en bättre balans mellan älgstammen och fodertillgången så att skadorna på skogen minskar. Läs mer om ÄBIN i BillerudKorsnäs Skogs förra tidning ”Din naturliga partner” nr 3/14. . Strukturförändringarna inom massa- och pappersindustrin gör att förbrukningen är i stort sett oförändrad. Efterfrågan på träbaserade förpackningar ökar medan utvecklingen är den motsatta för tidningspapper. Priserna på massaved har legat på samma nivå i två års tid och förväntas göra så även den närmaste tiden. TYNGRE FORDON PÅ VÄGARNA Tidigare i somras blev det tillåtet att lasta mer på lastbilarna, totalvikten på fordon ökades från 60 ton till 64. Den ökade vikten fördelas på fler lastbilsaxlar så att slitaget på vägarna inte ska öka. – Det gör att mer virke kan transporteras på samma lastbil vilket minskar antalet vändor som lastbilarna behöver köra mellan skogen och industrin – en vinst för både plånboken och miljön, säger Caroline Rothpfeffer, miljöchef på BillerudKorsnäs Skog. Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att undersöka om det i framtiden även skulle vara lämpligt att öka vikten ytterligare, till 74 ton. #3 | 2015 KAMBIUM 3