Nöjesnytt Helsingborg 1
kontrollera det som sänds ut och det som publiken
ser, replikerar Boris. På film finns motsatsen. Där har jag noll kontroll. Givetvis sitter jag och tar emot regi och alla är fokuserade inför tagning, eftersom koncentrationen maximeras när du har en kamera framför dig. Det gör att den formen är annorlunda. Däremot får jag ackumulerad energi både ur teater och film. Att få den kraften är lika viktigt som att publiken får njuta när de betraktar det dramatiska verket. Om det inte hade givit mig det så hade jag nog inte fortsatt som skådespelare. Humor är viktigare än någonsin. Finns det någon favorit ibland humortyper? - Jag älskar Dudley Moore, skrattar Boris. Han är väldigt stor för mig och skön. Vidare så skulle jag säga att Grotesco-gänget för de är både finurligt roliga och aktuella i sin stil. Felix Herngren tycker jag är duktig. Jag har ju jobbat med honom i några filmdagar, till exempel med ”Enkelstöten 2”. Mina smilgropar höjs också extra mycket åt en del brittisk humor, till exempel ”Smack the Pony” (som gick på SVT för 15–16 år sedan). Den är sanslöst rolig och mycket speciell in sin karaktär. Vidare så tillhör, inom humorns värld, Victor Borge definitivt en av mina förebilder. Svenska skådespelare som exempelvis Skarsgårds och Stormar provar på den internationella marknaden. Är det något som lockar dig och varför? - Ja, fast inte i Hollywood utan i stället inom den internationella branschen, säger Boris. Världen är större än USA. Jag gjorde till exempel en europeisk film för några år 2015 som heter ”Nothing but the Wind” inom ett bosniskt-svenskt samarbete med premiär på Rain Dance Festival i London 2017. Den filmen är jag väldigt stolt över. Tyvärr är det inte så många människor som har sett den. Jag vill hemskt gärna göra filmer i Europa och i USA, fast då utanför Hollywood. Jag gillar den europeiska stilen för jag anser att man utgår från själva manuset och försöker inte tillrättalägga innehållet efter några förutbestämda mallar för hur man ska göra film. Därför tilltalar den stilen mig mycket mer. En spännande ”headhunter” ringer upp dig för en teaterpjäs eller film. Vilka egna styrkor hade du då förmedlat för att väcka ett starkt intresse hos hen? - Åh vilken spännande fråga, blinkar Boris med ett varmt leende. Jag hoppas ju på att personen i fråga väljer att fördjupa sig i mina kompetenser i aktion i någon av de pjäser eller filmer jag har gjort eller kommer att göra. Min förhoppning är att det ser mitt goda hantverk i konstens tecken. Det bör upplevas fullt ut. Det kommer när man ser mina insatser på filmduk och scen. Det representerar det jag gör och kan på bästa sätt och min förhoppning är att headhuntern gillar det så att en fortsättning följer. FILMOGRAFI 2002 – Hundtricket 2004 – Orka! Orka! (TV-serie) 2006 – Hem till byn (TV-serie) 2007 – Sanningen om Marika (TV-serie) 2008 – Höök (TV-serie) 2009 – Förbjuden frukt 2011 – Maria Wern - Pojke försvunnen 2012 – Hinsehäxan (TV-serie) 2015 – Bron (TV-serie) (säsong III) 2019 – Enkelstöten (TV-serie) MER OM BORIS ROLLINSASTER & BAKGRUND: actorcv.me/borisglibusic diamandamanagement.com/model/boris-glibusic/ text och foto: Thomas LB Johansson 18 | nojesnytthelsingborg.se