på energiåtervinning sJohan Fagerqvist är Avfall
Sveriges nye rådgivare inom deponering och energiåtervinning. Han kommer närmast från Länsstyrelsen i Skåne där han huvudsakligen har arbetat med tillsyn och prövning av avfallsanläggningar. Han ersätter Peter Flyhammar, som numera arbetar med avfallsfrågor på SGI, Sveriges Geologiska Institut. Nytt om namn Ny rådgivare ny distributionschef sMaggie Karpicka är sedan den 1 oktober ny distributionschef för fjärrvärme på Landskrona Energi AB. Hon kommer närmast från en tjänst som fjärrvärmeingenjör inom bolaget. Hon efterträdde Per Ericsson, som numera arbetar som skogsfastighetsägare. Maggie Karpicka ny gruppchef sCharlotte Reidhav är sedan den 1 augusti gruppchef på E.ON Värme Distribution. Hon arbetade tidigare som nätansvarig på bolaget. Charlotte Reidhav har ersatt Åsa Rosberg som nu blivit enhetschef på Distribution. Charlotte Reidhav har slutat på SVEP sMartin Forsén, som varit VD på Svenska Värmepumpsföreningen (SVEP) sedan 2009, har slutat och är sedan 1 oktober ansvarig för internationella affärer på Nibe Energy Systems. Per Jonasson, på Kyl & Värmepumpföretagen, är tillförordnad VD på SVEP fram tills ersättare är utsedd. Martin Forsén På nytt jobb?Mejla redaktören, ann-sofie@mittordval.se. Söker ni ny personal? Platsannonsera i Fjärrvärmetidningen! Ring Daniel Skoglund, 08-556 960 18 Nu vet vi hur svensk Höj ambitionsnivån i kundrelationer. Arbeta mer med förtroendefrågor och ha en ordentlig strategi för ett minskat värmebehov. Det är några råd i de synteser som bygger på Fjärrsyns forskning mellan 2006 och 2013. ▶– Syntesförfattarna har använt olika angreppssätt för att ge oss tydliga slutsatser med fokus på branschens strategiska utmaningar. Det är ett bra arbete särskilt med tanke på att det varit begränsat med tid och massor av forskningsresultat att gå igenom, säger Catarina Jäderberg, forskningskommunikatör på Svensk Fjärrvärme. – Om jag ska nämna ett exempel så tror jag att de tolv punkterna i syntesen om Fjärrvärmens roll i energiomställningen kommer att vara mycket användbara för branschen, i vår strävan att fortsätta att vara konkurrenskraftiga och framgångsrika. Förutom fjärrvärme och energiomställning berör syntesterna branschens konkurrenskraft men också frågan om förtroende. men också effektiviseringar i befintliga lokaler som genomförs inom fastighetsbranschen. För att möta en förändrad efterfrågan föreslås en högre ambitionsnivå på områden som kundrelationer, fjärrvärmeföretagens förtroende och att tydligare lyfta fram fjärrvärmens miljöfördelar. Bo Rydén, Profu, har undersökt Fjärrsyns forskning om förtroende och tycker att den delvis saknar ett vetenskapligt grepp och helhetsperspektiv. Högre ambitionsnivå Han pekar på att förtroendefrågan är ganska komplex beroende på marknad, ägare och bolagets storlek. Generellt har mindre bolag med kommunala ägare ett försprång i förtroendefrågor. – Mitt råd är att företaMinskat värmebehov En gemensam nämnare för samtliga synteser är hur branschen påverkas av ett minskat energibehov. Det gäller framför allt nyproducerade fastigheter, Lödda växlare Packningsförsedda växlare Fjärrvärmecentraler Fjärrkylacentraler Kontakta oss för dimensionering och pris. Du får snabb service. 08-710 00 40 eller palmat@palmat.se Palmat System AB Ellipsvägen 5 141 75 Kungens Kurva www.palmat.se Packningar för plattvärmeväxlare GEA Heat Exchangers AB Catarina Jäderberg. gen inte ska vara så blygsamma. Att vara tillförlitlig och trovärdig är bara de nedersta trappstegen i en längre förtroendetrappa. Det klarar branschen på ett ganska bra sätt, men jag vill se en högre ambitionsnivå med ett bredare kundengagemang och sikte på någon form av partnerskap, säger Bo Rydén. Att konkurrenssituationen behöver tas på större allvar är syntesförfattarna överens om. Ragnar Hörndahl på Sweco har i sin syntes dokumenterat forskningen om konkurrenskraft och menar att branschen skulle tjäna på att istället använda begreppet utvecklingskraft. – Konkurrenskraft har ett för stort fokus på produktionsperspektivet. Jag menar att det blir allt viktigare att bygga upp långsiktiga relationer med kunder och att tänka i nätverk där även hänsyn behöver tas till kundernas kunder. – Det handlar om ett långsiktigt, strategiskt sätt att agera som inte ger snabba resultat men som skapar utvecklingskraft på sikt. Branschen behöver möta de stora utmaningarna med förändring, omvandling och dynamik, säger Ragnar Hörndahl. Viktigt med strategier Åsa Wahlströms syntes om fjärrvärmen och energiomställningen pekar på både möjligheter och risker. Två bärande råd – och två av de syntespunkter som sammanfattar rapporten – är att ta fram strategier för ett minskat energibehov och att lyfta miljövärderingar. – Branschen är alldeles för för24 Fjärrvärmetidningen • Nr 7 • November 2013