Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37 30 pionjärer i Proshop-Gruppen
Proshop-Gruppen AB — se där en ny faktor att räkna med i Golf-Sve- rige. För att ta bakgrunden först: Golfmarknaden i Sverige har bli- vit ganska stor. Utbudet i antal mär- ken och modeller har bara ökat. När någon nyligen räknade fanns det 50 olika herrmodeller av golfklubboratt köpa i våra butiker och shopar. Det är knappast nödvändigt. Allt detta har drabbat prona som fått allt svårare att orientera sig bland alla prylar. För att få hjälp med detta har då Proshop-Gruppen uppstått enligt samma princip som andra frivillig-kedjor av typ Inter- sport (sportartiklar) och Expert-bu- tiker (radio-TV). 30 pionjärer har an- slutit sig första året och anlitat J-O Annemark, Skanör (mässgeneral vid fjolårets Eurogolf-mässa i Malmö), som chef. — Om verksamheten går bra i år har vi säkert 45—50 av de 70 pron som driver shop-rörelse här i lan- det med oss nästa år, tror Anne- mark. Fördelarna med en kedja som den här är samverkan på fyra plan: Inköp — samordning ger lägre pri- ser Sortimentspolitik — skär bort onö- diga prylar Marknadsföring Finansiering — prona själva måste ju investera i sina lager. • Mer amerikanskt Hur kommer vi konsumenter att märka det här i våra shopar? Och kommer det att finnas något att kö- pa i energikrisens dagar? Nya filmer • Nya filmer • Nya filmer Filmen om -73 års SEO (Produktion: Johnny Schwerin. Speaker: Göran Zachrisson. Tid: 30 min. Filmen kan lånas genom de firmor som sponsade tävlingen). Golf är en både tacksam och otacksam sport att återge i bild. över hela världen ser det ut på samma sätt när någon lyfter en klub- ba och slår till. Det är inte särskilt tacksamt. Men så har vi ju det faktum att golf spelas i en miljö som ingen an- nan sport har någon motsvarighet till. Två helt lika golfbanor finns inte (förrän den stenrike affärsman som bygger en exakt kopia av Old Course i S:t Andrews i Japan har sin bana klar). Det är litet tacksammare. Framför allt gäller det när man ska göra film om en golftävling som Johnny Schwerin om förra årets SEO på Drottningholm. I den finns mas- sor av sköna bilder som får tittaren att ha överseende med den tjugo- andra likadana närbilden av två sko- spetsar, ett putterhuvud och bollen som kluckar ner i koppen. Avsikten med en film som denna är ju inte att i detalj återge tävlingen, men man efterlyser ändå fler av de för- klarande skisser över hålen som TV-filmerna i vintras skämde bort oss med. Fånga stämningar med kameran kan man dock, gäller inte minst bilderna från när regnet kom. Roliga kan de filmansvariga ock- så vara. Det visar scenerna där Pe- ter Oosterhuis i ultra-rapid väller fram över Drottningholm så att man undrar om fairways har repat sig ännu. Bättre ändå är sekvensen där Svensk Golfs engelske fotograf Bert Neale med sorgset uttryck tit- tar rakt in i objektivet helt opåver- kad av att alla omkring honom har en stor golftävling med många mäk- tiga bollbanor att följa. ANDERS JANSON — Visst slår oljekrisen igenom, erkänner Annemark. Fabrikerna lig- ger efter och råvarupriserna stiger. Men de senaste rapporterna vi fått är optimistiska. — Det som konsumenten kommer att märka är att det blir mer plats för amerikanska produkter, som bör- jar konkurrera väl i pris, att tå-häl- klubban kommit för att stanna — även för damerna och att våra med- lemmar kommer att ha testklubbor tillgängliga så att man verkligen får pröva på varan innan man bestäm- mer sig. För att veta vilka märken gruppen skall satsa på har medlemmarna ut- sett en "testpatrull" om sex man som gått igenom det väldiga utbu- det pryl för pryl, bit för bit, lagt sina erfarenheter samman och sedan be- stämt sig för vilka man vill ha i sitt sortiment. — En sak bör påpekas, tillägger J-O Annemark. Vi har ingenting att göra med SPGA. Prona i vår grupp har helt enkelt gått samman för att kunna hävda sig mot alla andra som vill in på golfmarknaden. ANDERS JANSON EVIAN Mars-juni 1 vecka fr. 395:- BEST LL SPECIALPROGRÄM VäUannm^n KJOLARETS SUCCÉ AR HAR IGLN. UTMÄRKT BANA MED PERFEKTA GREENER OCH FAIRWAYS. TREVLIGA TAVLINGAR MED KINA PRISER. T.EX. PRESENTKORT PA NV RESA. FLERA BRA HOTELLALTERNATIV OCH KÜLLENBERGS Birger Jarlsgatan 60. 114 29 Stockholm, tel. 08/23 11 60-61 BANCHEFER dags att beställa Topdressing! MONARPSDRESSING används sedan många år bl. a. av följande golfklubbar: Bedinge Billingen Bollnäs Borås Båstad Delsjö Djursholm Falköping Göteborg Gullbringa Gävle Hagge Hofors Hökensås Lyckorna Mark Oslo Rya Sigtuna Sollentuna Stockholm Trollhättan Täby Ulricehamn Viksjö Wermdö Västerås Värnamo Ystad öijared Infordra offert på vår färdiga gräsmatta — MÖNARPSTURF om utslagsplatser be-höver läggas om eller fairways lagas. MÖNARPSTURF har använts av bl. a. följande golfbanor: Djursholm, Falköping, Falsterbo, Göteborg, Motala, Stockholm, Wermdö. Mönarps Kulturjord AB. 521 01 Falköping, Tel. 0515/33264 35
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48