Svensk Golf 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58 1589 Prästen William Lee uppfi
nner en handdriven stickmaskin för strum por vars tekniska principer används än i dag. 1874 William Lyle och Walter Scott grundar sitt textilföretag i Hawick i Skottland. 1875 Försäljningen av underklä- der och strumpor sätter igång. 1882 Lyle och Scott bygger ytterligare en fabrik. 1938 Lyle & Scott får ensamrätt att tillverka kalsonger med Y-front enligt ett franchisingavtal. 1954 Christian Dior designar en exklusiv kashmirserie för den ameri kanska marknaden. 1958 En fabrik öppnas i Gateshed för att tillverka den storsäljande kalsongen. 1960 Ytterligare en kalsongfabrik öpp- nas, totalt görs 120 000 par i veckan 1967 Företaget startar tillverkning av golfkläder. "Logo-örnen" börjar använ- das. 1976 En speciell kalsongavdelning skapas och Lyle & Scott ägnar sig bara åt stickat. 1981 Europas Ryder Cup-lag bär företagets kläder. 1986 Lyle & Scott-spelaren Greg Norman vinner British Open på Turnberry. 1992 Svenska golflandslagen sponsras av Lyle & Scott. Foto: GETTY IMAGES Foto: BRIAN MORGAN på bor- det står te och goda smörkex upp- dukade. Runt omkring oss hänger 2004 års kollektion på ställningar. L & S har alltid varit ett färgglatt företag och erbjuder 60 färger än i dag. Den berömda örnsymbolen kom till 1967, inspirerad av golf- klubben Gleneagles logo. Örnen spegelvändes men har utvecklats genom åren eftersom vissa ej orni- tologiskt bevandrade kunder likna- de den vid en kråka! Derrick Campbell är chef för marknadsföring, försäljning och de- sign: - På 70-80-talen gick stickerier- na väldigt bra, i dag står Fjärran Ös- tern för stor konkurrens. Och sedan den 11 september 2001 reser ameri- kanarna inte lika mycket till Skott- land och södra Irland och köper inga tröjor på plats. Sedan kom Sars-epidemin, så det har varit tuft. Mitt jobb nu är att göra en strategi för de närmaste tre åren, säger han. Under sig har Campbell två försäljningschefer för Storbritanni- en/Irland och två exportchefer varav Lennart Svensson är en. Han har jobbat i företaget sedan 1989 och bor i en liten by strax utanför Haw- ick. - Företagets styrka är själva varu- märket, "brandet" som vi måste vårda väldigt ömt, plus att vi är klas- siska stickare från Skottland där de bästa pullovrarna i lammull och kashmir i världen produceras. Vi måste hela tiden vara säkra på att vi är betraktade som ett prestigefullt märke och att folk känner sig stolta när de bär ett plagg med "the golden eagle", säger Lennart Svensson. På golfsidan konkurrerar Lyle & Scott främst med kvalitetsmärken som Ashworth, Glenmuir och Pringle, och på detaljhandelssidan med Burberry, Polo och Hugo Boss enligt företagets egen analys. - Våra starkaste marknader är Storbritannien/Irland, Västeuropa, Japan, Sydkorea och Taiwan. Och vi har inlett ett samarbete med vårt systerbolag Sunderland och deras amerikanska enhet för distribution i USA. Vi har också etablerat samar- bete med partners för den kinesiska marknaden och resultaten har varit mycket lovande. När den finansiellt situationen medger kommer vi yt- terligare att förstärka varumärket och expandera till nya marknader, säger Svensson. ATT GOLFKUNDEN BLIR NÖJD är viktigt och golfklubbarna är "öronen utåt". L & S är representerad i många golfshoppar och har också en egen shop i märkestemplet Harrods i London. - Vi siktar in oss på olika kund- kategorier med olika linjer. Vi säljer ju både mode- och golfkläder och det gäller att få en balans i försälj- ningen. Även om åldern på medel- golfaren är hög så designar vi mer med tanke på attityd än ålder, säger Derrick Campbell. Företaget arbetar med fyra lin- jer: golf, klassiskt stickat, "Vinta- ge" i sportig retrostil och kashmir- produkter. För golfkunderna har sortimentet utökats genom åren, efter ylletröjorna kom golfskjortor, byxor och strumpor. - Vi har tre designers som jobbat i 10-12 år plus några konsulter. De sitter här i Hawick och även i Lon- don, säger Vicky Pepys som jobbar med PR. När designerna sagt sitt om stil och mönster så får teknikerna pröva om det är möjligt att programmera stickmaskinerna efter deras önske- mål. På golfmässan i München förra årets lanserades den nya serien, "Lyle & Scott Tour" där den skotska örnen på plaggen profilerades starkt igen. I höst har konceptet blivit väldigt framgångsrikt i Sverige och örn- symbolen själv har hamnat på en in- nelista i en tidning. Örnen har landat - eller lyft om man så vill. 58 SVENSK GOLF 1 2005 Några årtal 2004 Lyle & Scott har 4 000 kunder i 35 länder som nås genom represen- tanter, agenter och distributörer/ licenstagare. Företaget sponsrar fort- farande SGF och landslagen. Text: SYLVIA LUTHER Foto: BRIAN MORGAN bundet eftersom Lyle & Scott sponsrar landslagsverksamheten med "mjuk" utrustning. VI SITTER I VISNINGSRUMMET,
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100