Svensk Golf 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85 NYTT FRÅN GOLFSVERIGE Svenska
Golfförbundet REDAKTÖR Karin Schmidt, tel 08-622 15 30 karin.schmidt@sgf.golf.se DISTRIKTSREDAKTÖRER Blekinge Peter Enckell, tel 0454-341 30 peter@commersen.se Bohuslän-Dal Arne Jönsson, tel 0522-206 32 arne jonsson50@hotmail.com Dalarna Pelle Marklund, tel 023-181 82, 070-288 49 00 pelie@mediamlx-pm.com Gotland Thomas Gottfridsson, tel 0498-24 89 97 gottfrtdsson.thomas@telia.com Gästrikland-Hälsingland Frille Eriksson, tel 026-27 33 80, 070-671 55 09 frille.erik@sandnet.se Göteborg Gustav Lagergren, tel 0300-10322 lagergren.gustav@spray.se Halland Jörgen Andersson, tel 035-320 35, 035-14 75 30, 070-317 29 96 jorgen.andersson@hallandsposten.se Jämtland-Härjedalen Lelf Eriksson, tel 0680-129 57, 0680-553 92 leif.eriksson@ltz.se Medelpad Lars-Johan Holm, tel 060-914 66, 070-174 85 73 ugglanera@hotmail.com Norr-Västerbotten Ulf Ericsson, tel 0910-192 96, 070-220 97 85 ulf.ericsson@mbox308.swipnet.se Skåne Torsten Pamp, tel 040-94 90 62, 070-969 65 15 torsten.pamp@swipnet.se Småland Lars-Göran Åkerberg, tel 036-30 86 46, 0708 -44 05 14 l-g.akerberg@tella.com Stockholm Rune Månzon, tel 08-571 422 20 rune.manzon@telia.com Södermanland Eddie Jaurlnder, tel 016-15 61 51, 070-691 10 34 eddle.jaurlnder@ekuriren.se Uppland Stefan Hällberg, tel 018-31 59 80 stefan.h@home.se Värmland Leif Jurefalk, tel 070-379 33 71, 054-21 68 10 leif.jurefalk@comhem.se Västergötland Kjellåke Dahlin, tel 0320-145 26, 070-975 83 06 kjellake.dahlin@bt.se Västmanland Thomas Ohlén, tel 021-19 94 53, 070-625 98 38, fax 021-19 90 60 Ångermanland Hasse Tavér, tel 070-688 15 54 hasse.taver@oea.se Örebro Län Lennart Paues, tel 019-13 86 00, 070-622 01 36 lennart.paues@telia.com Östergötland Roland Appelskog, tel 013-27 44 90, 070-626 97 34 rolandprivat@appelskogsbil.se " ... SKA GOLFTÅGET KUNNA FORTSÄTTA ATT RUSA FRAM MÅSTE DET I FARTVINDEN VIRVLA UPP NYA, GODA OCH GENOMFÖRBARA IDÉER MED EKONOMISKA FÖRTECKEN" Trend eller tillfälligt hack? Signalerna finns där: Golfboomen i Stockholm flackar av. Åtminstone om man ser till minskade greenfee- och sponsorintäkter för vissa klubbar samtidigt som trycket från före- tagsgolfen sjunker. Dessutom har spelrätter och aktier fallit i pris på några håll. Tillfälligt eller inte, lokalt, regionalt eller över hela landet det är frågan. Alla klubbar har dock anledning att se seriöst på signalerna och diskutera en situation som kan riskera att påverka den fort- satta utvecklingen. År 2004 blev för somliga klubbar lite darrigt om man ser till inkomstsidan. Det ekonomiska läget i landet sätter sina avtryck med företag som bland annat tvingas skära ned på perso- nal. Dessa företag lägger förmodligen inte läng- re lika mycket pengar på aktiviteter eller på sponsorpaket på golfbanan. Lite till mans blir vi noggrannare med vad våra fritidsintressen och friskvård får kosta. I tider då det blir allt kärvare att få debet och kredit att gå ihop gäller det att i första hand klara familj, hus och hem och be- hålla jobbet. Plånboksfrågorna blir allt viktigare. Allt det här kan skapa oro och ge effekter som att klubbar tappar medlemmar. De säljer sina aktier eller spelrätter och skaffar brevlåde- status hos avlägsna klubbar. Utrymmet för golf krymper och ronderna blir färre. I dagens högt uppdrivna tempo blir det allt svårare att få tiden att räcka till mellan familj, socialt liv och arbete. En tidsbegränsad niohålsrunda får ersätta heldagen på golfklubben. Scenariot ska inte överdrivas. Tecknen är ännu relativt svaga, men de finns där och det är angeläget att ta dem på allvar och att agera i förväg. De enkäter som görs och de diskussioner som kan förvän- tas, mynnar sannolik ut i frågan om den nya tiden för med sig annorlunda sätt att marknads- föra vår produkt. Eventuellt minskade intäkter från medlemmar och sponsorer gör att vi måste vara kreativa och finna andra vägar för att få in pengar. För vad är alternativet? Höjda medlemsavgif- ter och en och annan "nödvändig" extra utdebi- tering kan eventuellt fylla på kassorna. Men frågan är var smärtgränsen går. Är man två vuxna med barn i familjen, kan det bli tufft. Vi har varit bortskämda med en exempellös utveckling. Men ska golftåget kunna fortsätta att rusa fram måste det i fartvinden virvla upp nya, goda och genomförbara idéer med ekono- miska förtecken. Vad kan göras för att behålla nuvarande medlemmar, få dem att ytterligare se värdet av sitt medlemskap? Vad kan göras för att locka nya medlemmar där det behövs, locka sponsorer och finansiärer som ser golfen som den idrott som de vill förknippas med? Slimmade organisationer är prioriterade inom näringslivet. Vad är golfklubbarnas? är Golfsveriges högsta beslutande organ och är en sammanslutning av golfklubbar, som i sin tur orga- niserat sig i distriktsförbund. Det årliga förbundsmötet beslutar om verksamhetsinriktning och ekono- misk ram. Förbundsmötet be- slutar också om den årsavgift, som klubbarna ska betala till SGF, baserat på antal medlem- mar i klubben. SGF är ett av de största specialförbunden i Riks- idrottsförbundet med 600 000 medlemmar i 474 golfklubbar, organiserade i 21 golfdistriktsför- bund. SGF arbetar på uppdrag av Golfsverige och ansvarar för golf- idrottens utövande och utveckling i Sverige i enlighet med idrottens mål och inriktning. speglar det som händer i golfens organisationer, på golfklubbar och i distrikt. 21 distriktsredak- törer bevakar det som sker i just ditt distrikt. Kontakta gärna din redaktör om det du vill berätta. SVENSK GOLF 1 2005 85 SVENSKA GOLFFÖRBUNDET NYTT FRAN GOLFSVERIGE RUNE MÅNZON Stockholmsredaktör, Nytt från Golfsverige rune.manzon@telia.com LEDARE
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100