Nöjesnytt Helsingborg 1
Vad är det svåraste med att jobba med det du gör?
- Hum…jag vet inte egentligen, uttrycker Malin omgående. Arbetet varierar avsevärt med avseende på olika dagar. Kanske är det att inte riskera att tappa kreativiteten i arbetet helt och hållet. I början lyssnade jag mer rakt av på kunder om deras önskemål än vad jag gör idag. Det kan vara dränerande för kreativiteten. Nu har jag kommit så pass i långt mitt utövande att när folk bokar hos mig har de full koll på vad jag gör. Det medför att jag numera får det eftersökta utrymmet för mitt konstnärliga jag. Vilket är ditt personliga varumärke som ink-konstnär? - Spontant vill jag tro att det är det färgrealistiska, berättar Malin. Att kunna se de korrekta skuggorna och färgerna i bildmotivet. Tre lärare, som jag samarbetat med i olika tillämpningar inom konst, har sagt att jag naturligt kan se hur färg ska illustreras förträffligt. Jag gör ju mycket blommor nuförtiden. Min uppfattning är att jag tror att klienter är tillfredsställda med min stil på dem med avseende på färgsättning och naturtrogenhet. Vad gör Bad Mood Tattoo mer unikt än andra studios? - Vi som jobbar här besitter personligheter som är helt oberoende av varandra, konstaterar Malin. Det innebär att vem som helst vill komma på besök till vår studio med sina önskemål. Man behöver inte vara på något särskilt sätt eller vara en viss kategori av människa för att känna sig välkommen hit. Vi har skapat en miljö som vi själva trivs väldigt bra i och vi fungerar finfint ihop som team. Vår förhoppning är att det också ger kunderna en positiv känsla när de kommer med sina projekt till oss. Att det känns underbart att tatuera sig här, den känslan vill vi åstadkomma. Och att man känner sig nöjd både under besöket och fortsättningsvis när man går ut genom dörren. Alla ska känna sig välkomna hit. Förr var det nog mer att det skulle vara så häftigt i inredningen i en studio, exempelvis med mycket dödsskallar och särskilda prylar. Vi eftersträvar i stället att det bara är trevligt i vår miljö. Har du provat på att tatuera på uråldrigt vis? - Nej, det har jag faktiskt inte gjort, berättar Malin. Jag har bara varit i Thailand och fått en tatuering gjord via knakning med bambu och färg. Har inte gjort det själv men det verkar häftigt. Varför är det så vanligt med död och dödsskallar som motiv? - Ingen aning, svarar Malin. Jag kan endast prata för mig själv. För mig är det spännande, intressant och häftigt med det mörka som ämne. Det är inte som att jag tycker om döden. Jag fascineras av grejen bara. Skallar är dessutom snygga tycker jag. De skapar kontraster över lag. Kanske är det så också att folk vill leka med det otäcka i livet. Motsatser attraherar. Dyker det upp nya revolutionerande tekniker i hantverket? Vilka är aktuella just nu? - Nu är det mest batteridrivna maskiner, delger Malin. Det är för att slippa strömanslutning och buller. Det blir även betydligt lättare att resa med apparater som drivs med batteri. Det finns många fördelar med den nya tekniken. Man kan jobba längre nu för det är inte rent fysiskt så tungt längre med de nya. Det tycker jag om. Tävlar du i att skapa hudkonst? Har du vunnit något pris? Drömmer du om någon särskild utmärkelse? - Jag har tävlat lite, säger Malin. Det finns ju alltid tävlingar på tatueringsmässor. Man ställer upp i olika kategorier, exempelvis ”bäst färg”, ”bäst gråskala”, ”bäst lilla”, ”bäst stora” och ”bäst realistiska”. Två priser har jag vunnit men jag har inte tävlat jättemycket heller. Det finns regler såsom att det ska vara helt läkt eller helt nygjord gaddningar och det är inte alla som ställer upp och åker med så det kan vara svårt att få det att funka rent praktiskt. Det är även utmanande att få till sin bästa tatuering på en mässa för arbetsmiljön för det är en oerhört stökig miljö att jobba i. Jag har inget driv längre att vinna en massa priser. Däremot gjorde jag ett gesällbrev i höstas och nästa helg ska jag göra 16 | nojesnytthelsingborg.se