Nordens Tidning 1
Utbildning För samhällskunskapen i samhällets tjä
nst Föreningen lärare i samhällskunskap (FLS) är en fristående ideell ämneslärarförening för lärare i samhällskunskap. Vi arbetar för samhällskunskapen i samhällets intresse och beskriver oss själva som en modern ämnesförening för professionella lärare. Vi bevakar frågor som är betydelsefulla för ämnet och för oss som undervisar i det. Vi vill också vara en samlande kraft för samhällskunskapslärarkollegiet – genom medlemskap i föreningen kan du delta i de fortbildningstillfällen vi anordnar och förutom att få relevanta och klassrumsnära perspektiv får du även möjlighet att träffa kollegor från hela landet vilket bidrar till trygghet i yrkesrollen. F öreningen syns mest genom webbplatsen www.fls.nu som uppdateras frekvent med artiklar om forskning, erbjudanden, förslag på undervisningsupplägg, inspirerande intervjuer och nyheter som rör olika delar av samhällskunskapens ofta komplexa och föränderliga värld. Den som önskar kan också följa föreningens arbete i de sociala medierna Twitter och Facebook. Den enskilt största aktivitet FLS anordnar är den årligt återkommande Rikskonferensen för lärare i samhällskunskap. Det är ett tillfälle för professionella att träffas i syfte att lära sig mer om det högt kvalificerade uppdrag de hanterar inom ramen för sin yrkesroll. En mycket viktig del i framtida konferenser kommer vara att ge rum för det kollegiala mötet mellan konferensens deltagare då den gemensamma reflektionen bidrar till, tror vi, ett stärkande av den professionella självkänslan. Att prata om Föreningen lärare i samhällskunskap i termer av en folkrörelse är kanske att tumma på såväl definitioner som sanningar. Den ideella grund vilken föreningen utgår från placerar oss ändå i en tradition som hämtar sin kraft i ett frivilligt engagemang där handlingskompetenta individer genom gemensamma ansträngningar försöker gå samman och skapa något större än summan av delarna. Vi tror att engagemanget är emanciperande för individen och stabiliserande för helheten. Vad som för utomstående föreningsovana kan framstå som floskler och intetsägande begrepp; gemenskap, utmaningar och demokrati omfamnas av FLS och genomsyrar såväl aktiviteter som förhållningssätt i det vi gör. Det är åtminstone vår strävan. En viktig komponent i denna strävan är det kritiska förhållningssättet, som sammanslutning av akademiskt utbildade professionella är vi givetvis tillskyndare av skollagens skrivning om vikten av att undervisning ska grundas i vetenskap och beprövad 16 nordens tidning nr 2 | 2016 erfarenhet. Vi tror på upplysningens ideal om att utveckling är möjlig. För att komma dit måste vi tillåta nyfiket prövande men också erkänna tillkortakommanden och ständigt kritiskt granska vårt agerande och förgivettaganden. Som ideell förening med fokus på ämnets frågor är FLS öppna mot andra organisationer och det omkringliggande samhället. Vi har ett brett nätverk av kontakter, organisationer som exempelvis Folk och Försvar, Föreningen Norden, Gilla Din Ekonomi och Lärarnas Riksförbund, myndigheter som MSB (Myndigheten för samhällskydd och beredskap) och akademiska institutioner som Karlstads universitet. Skolan är samhällets kanske viktigaste institution. Föreningen lärare i samhällskunskap är en organisation för professionella ämneslärare som arbetar för samhällskunskapen i samhällets intresse. Vi tror att vi bidrar till en starkare profession, genom detta gör vi också skolan bättre. JOhan Ceder, OrdFörande FOTO: anna vOn BröMSen