2 debatt veckans TIPSA Redaktionen Vården bättre
än sitt rykte… Många av oss har olika erfarenheter av besök på sjukhus. Många positiva, andra mindre lyckade. I ett försök till gissning tror jag att av ett par hundra besökare är det 1-2 som har anledning att framföra klagomål. Men skall vi tro rapporteringen i våra medier är det tvärtom. Det vill säga 1-2 besökare av ett par hundra är nöjda med sitt besök! Det är, törs jag påstå, ett illasinnat rykte och jag vill inleda det nya året med att framföra ett tack till personalen på våra sjukhus, från överläkare till sjukvårdsbiträden. Tack för att ni finns och ett hjärtligt menat Gott Nytt År till er alla! För en tid sedan blev jag inlagd på Danderyds Sjukhus för att tråckla ihop ett bråck i min vänstra ljumske. Ingen stor sak men ändå tillräckligt stor för att få mig att känna en viss oro – jag har ju upprepade gånger fått mig itutat att ett kirurgiskt ingrepp alltid är förknippat med risker. ”Tack för att ni finns” Jag var kallad till sjukhuset kl. 08.00 en måndag. Den första som tog emot mig var en sjuksköterska som mycket detaljerat talade om vad som nu skulle hända. Efter hennes genomgång var det mesta av min oro som bortblåst. Resten försvann när jag bara några minuter senare fick träffa läkaren som skulle utföra operationen. Jag började till och med se fram mot att få lägga mig på operationsbordet! Där hamnade jag ca kl. 9.30. Operationen inleddes med att jag fick en s.k. ryggmärgsbedövning. Det tog bara några minuter så var hela nedre delen av min kropp som borta. Känslan av välbehag var nästan euforisk … Däremot var jag helt vaken, om än lite omtöcknad, och när jag efter en stund frågade läkaren när han skulle börja operera, log han och sa att han och hans team redan hade hållit på i mer än en halvtimme: "Det är ett ovanligt stort bråck", sa han, och det tar nog en liten stund till. Klockan 11 togs jag oavbrumådde nära att vård i prick rullades jag ut till det s.k. ”uppvaket”. Där om hand av ytterligare ett par personal som tet kollade mina värden, frågade hur jag och om det var något jag önskade. Jag var svara att jag önskade få stanna i deras många dagar till! Men det fick jag inte. Redan kl. 17 samma dag kunde jag stiga in i en taxi och åka hem. Sedan dess har jag funderat: Var det bara jag som hade en sådan tur att jag befunnit mig på DS en dag när allt fungerade optimalt och all personal samtidigt var på sitt bästa humör? Idag är jag övertygad om att så inte var fallet – köer, ett dåligt bemötande och ingen information under långa väntetider är undantagen som bekräftar regeln. Inte tvärtom! Så än en gång, alla ni som arbetar inom vården, en Riktigt God Fortsättning på det nya året! www.akersbergakanalen.se redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 Skicka oss din insändare. Max 1500 tecken. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material och att korta texter. debatt & insändare ÅKERSBERGA KANALEN nr 1-2 • vecka 2 • tisdag 7 jan • 2014 Börja med skolan så löser sig resten! Nyheten har slagit ner som en bomb: Sverige är det land som rasar allra mest i den stora kunskapsundersökningen PISA. Resultaten sjunker som en sten, likvärdigheten minskar och skillnaden mellan flickor och pojkar ökar. Det är oerhört allvarligt. Viktigt med hög kvalitet på Roslagsbanan! Lars-Håkan Larsson skriver i en replik på min artikel om Roslagsbanan att allt är frid och fröjd och trafiken fungerar bra med Arriva vid spakarna. Han hävdar också att jag försöker skrämma bort resenärer genom att kritisera hur Arriva sköter trafiken. Vi kanske har olika syn på vad hög kvalité innebär? har en stor utmaning framför oss i samhället och det är att få fler att åka med kollektivtrafiken, Vi både av miljö- och framkomlighetsskäl. Detta är vi skyldiga kommande generationer. För att locka över människor från den bekväma bilen till kollektivtrafiken måste den senare också göras bekväm, pålitlig och attraktiv. En förutsättning för det är att operatören tycker om, och brinner för, sitt uppdrag. En annan förutsättning är att trafiken upphandlas med tillräckliga resurser som räcker till att ha backup på personalsidan när influensan slår till på hösten samt hålla tåg, signalsystem och bana i gott skick. Undertecknad på har nära rest med Roslagsbanan i 27 år (i rusningstid) och följt utvecklingen håll. Vi är många som är bekymrade över hur illa trafiken och materialet sköts på vår omtyckta detta bana gäller idag, och inte bara resenärerna. Jag har pratat med flera anställda och de suckar också uppgivet över den nya arbetsgivarens nonchalans med resurser och bristande information. Tyvärr är det personalen ombord på tågen, inte Arrivas aktieägare, som på alla FOTO: CHARLOTTA LAMBERTZ En vecka efter att PISA-resultatet presenterades hyllar världen än en gång kunskap och årets Nobelpristagare. Det blir väldigt tydligt att nyckeln till att vända den nedåtgående trenden med låga kunskapsresultat är lärarna. För allt börjar med en bra lärare. Barn som får börja tidigt, redan i förskolan, med att leka till sig kunskap får lättare att utveckla kunskaper ju äldre de blir. Det är med nyfikenhet och en bra förebild i klassrummet som framtida fysiker, kemister, ekonomer, medicinare och författare föds. får klä skott för resenärernas irritation. Jag skulle kunna göra en lång lista med exempel problem som varit det senaste året men det skulle ta för stor plats i denna spalt och förmodligen trötta ut läsaren. En resenär som pendlar till och från arbetet, skolan, läkarbesöket el dyl, måste kunna lita på att komma fram i tid. En självklarhet borde också vara att få en sittplats på en hel och ren dyna, om vi nu vill locka många att ta tåget. A tt vintervädret strömavbrott eller ett enskilt ibland till problem tror jag ställer resenärer har överseende med. Men det duger inte att varje vecka ställa in tåg på grund av personalbrist. Eller att nästan dagligen försenas på grund av signalfel eller brist på vagnar (= halverade tåg som är så överfulla att stoppen vid en hållplats tar flera minuter). inte att dagligen slarva med information vid trafikstörningar. Lars-Håkan – min artikel handlade också om två andra viktiga frågor. Att vi snart ska få 10-15 min förlängd restid under det halvår banan ska vara avstängd, vilket inte alls behöver vara fallet om man sätter resenären i centrum, samt att Roslagsbanan berövats 1,5 miljarder för dubbelspår hela sträckan. Vad tycker du om detta? Tycker du det också är ok eller tycker du som jag att vårt kommunalråd borde agera i dessa frågor? Johan Böhlin, Österskär Säl på besök i Åkers kanal Jag var på min söndagspromenad och gick längs kanalen. När jag kom till den delen där JM bygger nya bostäder så dök en säl upp! Jag fortsatte gå ut mot Österskär och där stack den upp huvudet fem gånger och fnös. Kul att den var så pass långt in och besökte oss - kanske skulle hälsa på kapten! Elon Borg Krönika Christer Ottosson redaktionen@fixmedia.se Tipstelefon: 08-540 883 00 ÅKERSBERGA KANALEN akersbergakanalen.se HJÄLP mig ... att hitta vittnen som såg hur konduktören, med våld, hindrade en ung flicka att lämna tåget. Detta skedde den 25 dec på tåget som lämnade Östra station kl.17.35. Flickan klev på tåget på Galoppfältet. Kontakt: allanbrev@gmail.com eller Polisen, Åkersberga VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR: Stefan Söderberg ANSVARIG UTGIVARE: Stefan Söderberg - stefan.soderberg@fixmedia.se REDAKTÖR: Charlotta Lambertz - charlotta.lambertz@fixmedia.se Insändare & Tips: redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 • www.akersbergakanalen.se FÖRSÄLJNING: Marie-Anne Borgenengh - marie-anne.borgenengh@fixmedia.se • Katarina Persson - katarina.persson@fixmedia.se TEXT-ANNONSMATERIAL: Företag: annonser@fixmedia.se • Privatpersoner: privat@fixmedia.se • www.akersbergakanalen.se PRODUKTION: Jannica Sundkvist - jannica.sundkvist@fixmedia.se TRYCKERI: MittMediaPrint 2014 TRYCKUPPLAGA: 23.500 ex DISTRIBUTION: Posten - 21.500 ex • Utdelas till samtliga hushåll och fritidsboenden i Österåker och Vaxholm Alla rättigheter förbehålls Fix Media AB. Särtryck eller vidaretryck får ej ske utan Fix Medias medgivande. För insänt material ansvaras ej. Och det duger till resenärerna Men lärarna har inte de bästa förutsättningarna i dag. Elevers kunskapsresultat sjunker. Många lärare hinner inte vara lärare. Ökad administration tar tid från undervisningen. Ett yrke som borde vara ett drömyrke väljs bort på grund av för låg lön. Vi säger att skola, lärare och elever måste få kosta. För utan bra lärare blir det inga innovationer, nya upptäckter och genombrott. Varken små eller stora. Lärarförbundet i Österåker Klimatfrågan igen Sven Linnman exponerar sin totala okunnighet i frågan genom att hylla Hans-Åke Hamids insändare i Kanalen 51 och Lars Graf hänvisar till för mig nya begrepp som ”gårdagens och dagens” forskare inom området. Jag förstår faktiskt inte vad han menar. Kanske avser han dagens ”experter” i media (exempelvis Johan Rockström och våra TV-meteorologer) som inte har någon expertis överhuvudtaget inom ämnet. En tredje anonym insändare hänvisar till Vetenskap och Folkvett’s pubertala självmål för några år sedan och en blogg som för en tynande tillvaro i skuggan av www.klimatupplysningen.se. Jag tror inte denna diskussion för mycket längre, och vill härmed avsluta den för egen del. Peter Stilbs Undergångsromantiken och domedagsprofetiorna i vår tid Dagligen överöses vi medborgare av katastrofuppgifter om jordens undergång, isbjörnarnas utrotande och klimatförändringar som kommer att medföra att maten tar slut när krillen dör i Antarktis på grund av jordens uppvärmning. Det finns dock en lösning fem i tolv får vi veta. Vi måste minska vår bilkörning, satsa på vindkraft och minska vår konsumtion av i princip alla varor. Då tänds en strimma av hopp när vi som bäst tillagar den överdådiga julmaten. emeritus Peter Professor Stilbs, som efter ett långt liv forskat och arbetat inom fysikalisk kemi berättar i tidningen Kanalen att jorden inte alls kommer gå under och att jordens blygsamma ning har orsaker. helt uppvärmnaturliga Puuh, tänker jag, så skönt för barn och barnbarn att inte slutet på vår historia ligger nära i framtiden. Lokaltidningen Kanalen ges ut varje vecka av: Sågvägen 19,184 40 Åkersberga Telefon: 08-540 883 00 • www.fixmedia.se Då kommer nästa nummer av tidningen där politikern Lars Graf (MP) förstör mina framtidsförhoppningar. Graf skriver att professor Stilbs och han själv lyssnar till olika experter. Hur kan detta stämma, det är ju Stilbs som är experten som hänvisar till sin forskning. Längre ner i texten blir Graf rentav mästrande när han skriver, Mot förmodan kan det ligga någonting i det som Peter Stilbs hävdar. Det är inte trevligt, Lars Graf, när vi politiker tror oss veta bättre än sakkunskapen. Jag är övertygad om att Professor Peter Stilbs har större kunskaper på området än Lars Graf. Det vore förskräckligt om vi skulle ta till oss de domedagsprofetior vi överöses med dagligen. Som min pappa sa en gång: varför anlägga en gräsmatta när vi vet att det blir en ny istid om 10 000 år? Björn Molin