6 samhälle & politik ÅKERSBERGA KANALEN nr 1-2 •
vecka 2 • tisdag 7 jan • 2014 Raketerna sköts upp vid grusplanen utanför Österåkers gymnasium. Tanken var att eleverna ska se och lära sig hur man räknar ut hur högt raketerna flyger med hjälp av mätningar från uppskjutet. FOTO: ANTON LANTZ Elever på Österåkers gymnasium fick göra uträkningar i ett lite annorlunda matematikprojekt som raketen Julavslutningen på Österåkers gymnasium blev annorlunda i år. Jill Rhoads som är lärare vid Österåkers gymnasium valde att skjuta upp raketer med sina elever som går sista året Teknik och Naturvetenskap. Projektet gick ut på att eleverna skulle lära sig räkna ut hur högt raketen flyger med hjälp av mätningar från uppskjutet. Jill Rhoads är lärare i matematik, fysik, data och teknik på Österåkers och fick idén till att starta raketbyggandet gymnasium när hon var vid Rymdinstitutet i Kiruna förra sommaren. Där såg hon att man kunde göra matte och fysik till något annat än att sitta och läsa böcker. – Många elever har svårt med de här ämnena, så jag tror att det här är en bra lösning för att få fler engagerade, säger Jill Rhoads. Skolverket har gett bidrag Jill Rhoads, lärare vid Österåkers gymnasium tycker att det nya projektet med raketbyggandet var roligt och lärorikt. "Jag älskar teknik och att bygga saker", säger hon. FOTO: ANTON LANTZ till de som vill finansiera lösningar som denna, de kallar det för ”skapande skola”. Det ska hjälpa elever från förskolan ända upp till nian att bli mer kreativa och ha mer skapande lektioner i skolan. Jill Rhoads tycker att det är synd att bidraget bara gäller för grundskolan. – Nu fick jag och eleverna betala för detta projekt själva. Det var inte dyrt, 40 kronor per raket, men om man vill göra något större så minskar ju möjligheterna, Rhoads. Miljövänligt bygge Raketerna är gjorda av saker man kan hitta hemma. En lång pappersrulle är stommen för raketen. Sedan är den fylld med en plastpåse och gummisäger Jill och resårband som bildar en fallskärm ska fälla ut när den är på väg ner. Nosen och stjärten på raketen är gjorda av kartong. Saken som kostade var motorn i raketen. – Jag tycker att allt vi gör ska vara miljövänligt och om man kan hitta alla delar av en raket hemma hos sig så kanske man kan inspirera eleverna att bygga något eget, säger Jill Rhoads. Planen är nu att försöka få yngre elever att bygga raketer eller andra saker, allt för att få fler intresserade av att skapa och bygga saker. Ett problem är att försöka väva in den kreativa delen så att det blir relevant för det de ska lära sig. Hon tycker att allt har blivit för digitalt. – Jag älskar teknik och att bygga saker. Vi måste försöka bryta mönstret med allt digitaliserande, men det är väldigt Visitkort från Experterna S E R V I C E & T J Ä N S T E R ID/körkorts fotografering Öppet: Måndag-Fredag 10-19, Lördag 10-17, Söndag 11-17 Åkersberga centrum • tel 540 661 13 • www.picturestore.se • Inramningar • Utskrifter • Ramar • Egen ramtillverkning • Printverkstad • Tavlor • Kopieringsservice Öppettider: Mån-Fre 10.00-18.00 Lör 10.00-15.00 Vi hjälper små- & medelstora företag Bokföring Deklarationer Årsredovisningar mm. 08-540 600 66 • www.frameland.se • Stationsvägen 8 Smedbyvägen 8, Åkersberga, 08-562 792 00 ”... jag tror att det här är en bra lösning för att få fler engagerade” svårt att få eleverna intresserade, säger Jill Rhoads. Första året med raketbyggande är över för Jill Rhoads och hennes elever. Det har varit en läroprocess även för henne under projektets gång. – Det enda som spelar roll är om jag kan inspirera mina elever till att tycka om de ämnena de läser. Då har jag gjort mitt jobb rätt, avslutar Jill Rhoads. Anton Lantz Raketer avslutade terminen En pappersrulle är stomme för raketen som är fylld med en plastpåse, gummi- och resårband som tillsammans bildar en fallskärm som fälls ut när den är på väg ner. FOTO: ANTON LANTZ