Marknad 1
Technopolis Ny el-bil och torkarblad Äntligen bör
jar batterikapaciteten på el-bilarna att kunna konkurrera med hur långt man kommer på en tank bensin. Därför har vi denna månad tittat extra på nya Hyundai Kona, men även på en ny typ av torkarblad och hur man kan undvika ”döda vinkeln”. Text Ulf Hjelting Blind Spot Car Mirrors Och där kom det en cyklist från precis Hyundai Kona Över 40 mil på en laddning. Nu börjar el-bilen på att bli en riktig utmanare till fosilbränslebilarna. Det gäller bara att få ner priset med ytterligare cirka 150 000 kronor, så vanliga människor ska kunna ha råd att byta den gamla bensinaren till en ny el-bil. 60 000 kronor i el-bilspremie är lite som en myggpiss i havet när bilen fullt utrustad kostar närmare 450 000 kronor. Dock måste det påpekas att en Hyundai Kona är cirka miljonen billigare än Tesla X. Dock är Kona en så kallad B-SUV och därför någon storlek mindre. Bilkörning har aldrig varit enklare och roligare. Starta med en knapptryckning, gasa, bromsa och styr. Jag älskar Hyundais rattvärme och att bilen är byggd runt föraren. En spegeldisplay framför ratten gör att du aldrig behöver flytta blicken från vägen till instrumentbrädan. Här får du info om gällande hastighet och vilken hastighet du själv håller. Det här är en bil främst för den lite mindre familjen och utrymmet i baksätet är därför något begränsat. Samma sak gäller bagageutrymmet där laddningssladden tar upp en femtedel av utrymmet. Givetvis går det att storhandla och få in fyra pappkassar med mat, men det är allt. Lillkillen på fyra år i baksätet var stormförtjust över bilen. Särskilt när gaspedalen användes. – Pappa, pappa vi flyger. Pappa, pappa – köpa bil? Den som vill ha en ny Hyundai Kona och beställer idag får vänta minst elva månader på leverans. ingenstans… Jäklar! Den så kallade ”döda vinkeln” är allt annat än kul och som bilförare kan det vara knepigt, om inte totalt omöjligt, att ständigt vrida nacken i 180 grader för att ha full koll och bilens backspeglar lämnar stundtals övrigt att önska. Fyra år har det tagit Utopicar att ta fram dessa extra speglar som fästs i de befintliga ytterbackspeglarna. Jo visst surru, det där har man sett förr… kanske du tänker. Visserligen, men nu finns det grejer som SKA fungera och de där plastpuckarna på OKQ8 för 19,90 gör det INTE. Teknikredak - tionen vet, vi har testat. Dock inte Blind Spot Car Mirrors, och vi håller alla tummar och tår för att de verkligen gör det. För 45 dollar på Kick - starter blir dessa speglar dina. Kimblade Squeeeeekxxx… Bilens torkarblad låter betydligt mer än vad de lyckas med arbetet att få bort regnet från bilens framruta. Slappt och sladdrigt och helt utan styrsel efter något års användande. Dyrt som fanken och krångligt att byta och du svär osande efter att ha vänt torkarbladet åt fel håll för sjuttioelfte gången. Känns det igen? Om inte så kanske det bara är jag som har tummen mitt i handen. För oss som har det finns nu en lösning och den heter Kimblade. Teknologin bygger på att bladet är utformat efter en triangelformad profil i robust gummi. Det du gör är att du byter hela torkarbladsinsatsen till Kimblade, men när själva gummit börjar bli gammalt så behöver du bara byta torkarbladsgummit och inte hela insatsen. 49 dollar kostar hela torkarbladsinsatsen och ett gummi kostar 15 dollar. Vill du ha två torkarblad plus två gummin i reserv blir det 99 dollar. Allt finns på indiegogo.com. Technopolis är en sida för nya tekniska innovationer och design. Den tekniska landvinningen går nu i en rasande takt och vi tar därför inget ansvar huruvida dessa crowdfundingprojekt kommer att genomföras eller ens är tekniskt möjliga. 44 Marknad