Dagens Transport & Logistik 1
NYHETER Vätgas försörjer fartyg med el i pilottes
t i Göteborgs Hamn Ett pilotprojekt där en vätgasgenerator används för att leverera el till fartyg vid kaj i Göteborgs Hamn är nu i slutfasen. Metoden kan bli en väg mot minskade utsläpp i andra hamnar där konventionell elanslutning av fartyg inte är möjlig. AV STINA WICKENBERG Att driva fartyg med el i stället för att använda fartygets konventionella motorer när det ligger vid kaj sparar stora mängder koldioxidutsläpp*. I Göteborgs Hamn installerades de första anläggningarna för elanslutning till fartyg – så kallad Onshore Power Supply (OPS) – redan i början av 2000-talet. Anläggningarna vid Stena Lines Tysklands- och Danmarksterminaler var då några av de första i världen. Men många andra hamnar i EU och övriga delar av världen har inte kommit lika långt och saknar dessutom ofta grundläggande förutsättningar. OPS-anläggningar kräver nämligen stora investeringar samt en robust elinfrastruktur i hamnarna. I sådana hamnar behövs alternativa lösningar. Mobila vätgasgeneratorer av den typ som nu testas vid Stena Lines Tysklandsterminal kan vara en möjlig väg framåt. Under ett två veckor långt pilotprojekt 10 har en vätgasdriven generator anslutits till Stena Lines befintliga landströmsanläggning i Göteborgs Hamn. Med grön vätgas som bränsle har generatorn producerat el till fartygen Stena Germanica och Stena Scandinavica när de legat vid kaj. – För Stena Line är det självklart att samarbeta kring att pröva ny teknik som syftar till att minska utsläppen från vår bransch. Detta projekt visar att det finns alternativa vägar att gå för de hamnar som saknar god infrastruktur för elanslutning, säger Anders Peterson, Group Head of Port Development & Engineering, Stena Line. Möjlig väg för att möta skarpare regelverk År 2030 träder ett nytt EU-regelverk i kraft som innebär att container- och passagerarfartyg måste använda OPS när de ligger vid kaj. Det förväntas minska utsläppen med drygt en miljon ton koldioxid per år, enligt en studie av ICCT. Enligt Viktor Allgurén, innovationschef på Göteborgs Hamn kan vätgas hjälpa hamnar att möta dessa krav: – Eftersom klimatet är en gemensam angelägenhet för oss alla så ligger det också i allas intresse att så många hamnar som möjligt i vår omvärld lyckas möta de här kraven. Med vår långa erfarenhet av OPS är vi glada att tillsammans med Stena Line kunna utgöra en testarena för den här nya tekniken som absolut kan visa sig vara en framkomlig väg för många hamnar, säger Viktor Allgurén. Vätgasgeneratorn som testas i Göteborgs Hamn är utvecklad av Hitachi Energy, vars teknikpartner PowerCell Group tillhandahåller generatorns kraftmoduler och expertis inom integrering av bränsleceller. Under testet användes 100 % grön vätgas från gasproducenten Linde Gas. – Vi är mycket glada och nöjda med DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 3 2025