Dagens Transport & Logistik 1
KYL- OCH FRYSLAGER á logistikfastighetsbolaget Ca
tena. ” Många faktorer att ta hänsyn till Att projektera och bygga kyl & frys lager är betydligt mer komplext än att bygga traditionella logistikfastigheter. Betydligt fler faktorer att ta hänsyn till, exempelvis hygienkrav samt att säkerställa en effektiv övergång mellan kyl- och fryszonerna och de tempererade zonerna i en och samma fastighet. Risken för kondens, ytbildning och frostskador behöver analyseras och förebyggas och behovet av mer isolering, specialportar, slussar, kylsystem och reservkraftsystem bidrar till högre byggkostnader. Samtidigt är logistikfastighetsbolagens intresse för den här typen av logistikprojekt generellt sett högt. Skärpta regulatoriska och energimässiga krav Det finns många kyl &frys lager runtom i Att projektera och bygga kyl & fryslager är betydligt mer komplext än att bygga traditionella logistikfastigheter. ” landet som har tangerat eller befinner sig i slutet av sin livslängd. Det bidrar till att Adam Ljungviken tror på en fortsatt hög efterfrågan på moderna och hållbara kyl & och fryslager, även under de kommande åren. Han tror att de strikta energikraven kommer att bli ännu tuffare framöver. Dessutom kommer de regulatoriska kraven från myndigheter och andra instanser att ställa högre krav på kyl- och fryslagrens utformning och samlade energiförbrukning. –Anläggningarna kommer sannolikt även fortsättningsvis att byggas med en tydlig inriktning mot hållbarhet och tekLantmännens fryslager i Örebro. Bildkälla: Tyréns nologisk innovation på strategiska platser runtom i landet. När det gäller hanteringen av kylda och frysta livsmedel bidrar en hög automationsgrad till ett minskat matsvinn. Smarta lösningar gör helt enkelt att livsmedlen hinner distribueras innan de blivit för gamla. En ökad automationsgrad förbättrar spårbarheten och möjligheten att följa upp avvikelser, säger Adam Ljungviken. n 26 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 3 2025