Dagens Transport & Logistik 1
AI FÖR SMARTARE LOGISTIK ” Vi står inför nästa st
eg i revolutionen inom vägtransporter, början på en övergång där AI är absolut nödvändig. ” á Detta konstaterades av Linnéa Van Lokhorst på Einride, huvudtalaren som inledde 2025 års upplaga av Northern LEAD Day, som fokuserade på AI:s roll inom logistik. Ett antal utmaningar förändrar leveranskedjornas utseende, såsom geopolitiska spänningar, arbetskraftsbrist, klimatförändringar, volatilitet i efterfrågan och globala flaskhalsar inom logistik. Under de senaste åren har AI skapat många möjligheter att hantera dessa utmaningar. För Einride – som designar digitala, elektriska och autonoma lösningar för vägtransporter – är AI också grundläggande för att hantera den ökande mängd information som kommer med de nya teknikerna. ”Elektrifiering och autonoma fordon innebär en annan nivå av komplexitet. Information måste hanteras på många olika nivåer, från strategisk till operativ nivå: transportdata, fordonsdata, avgiftsplanering, ruttoptimering, API:er för transportefterfrågan… Det finns en enorm mängd information att hantera”, säger Linnéa Van Lokhorst. Hon påpekar att maskininlärning, Oops – objektorienterad programmering – behövs för att hantera grundläggande utmaningar inom vägtransporter. ”Industrin har höga utsläpp, mycket låg användning och marknaden är fragmenterad. AI behövs bland annat för att uppnå mer exakt energiförbrukning och optimerad tillgångsanvändning.” Nya kompetenser och förlorade uppgifter I sin presentation lyfte Tarun Agrawal, Chalmers, fram den mänskliga sidan av AI i leveranskedjor. Han påpekade att utvecklingen inom AI har gått i rasande fart och nu är något som alla måste hantera. ”Under de senaste 2-3 åren har användningen av AI ökat exponentiellt. Idag använder eller implementerar alla större företag AI-verktyg. AI har gått från att vara ett område enbart för personer med speciella tekniska färdigheter till något som påverkar alla”, säger han. AI kan hjälpa till vid beslutsfattande, upptäcka tidiga risksignaler och vara ett effektivt verktyg för att stödja och hantera aktiviteter. Men, betonar Tarun Agrawal, AI-automation kräver förståelse och – framför allt – användningen av AI måste stödjas av speciella mänskliga färdigheter som kritiskt tänkande. I AI:s tidsålder tror han att nya kompetenser kommer att uppstå och att vissa uppgifter kommer att gå förlorade. Människor kommer att spela mer strategiska roller, i takt med att operativa roller kommer att övergå till övervakningsroller. ”Enklare kundinteraktioner kommer att automatiseras. Människor kommer att bli övervakare och förbättrare, och tekniken kommer att öka mänsklig kreativitet och fokusera på innovation”, säger han. Men det finns också risker att vara medveten om, tillägger han, såsom för stort beroende av teknik, olika former av missbruk av tekniken eller dåligt byggda algoritmer. Dessutom kan det stöd som AI ger i vissa fall påverka våra mänskliga förmågor. ”Detta kallas ’Black box-syndromet’ och innebär att AI kan påverka människors kritiska tänkande och problemlösningsförmåga”, säger han. Alla kan bli programmerare Miroslaw Staron, Göteborgs universitet, betonade också att AI inte längre är ett område reserverat för tekniska experter och påpekade att det kan hjälpa aktörer att bli snabbare och bättre på det de gör. I sin presentation diskuterade han hur Tarun Agrawal, Chalmers. Foto: Daniel Karlsson 40 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 3 2025