Aktuella Byggen 1
Regelsverige kostar många små byggföretag och han
tverkare miljoner varje år A tt driva företag i byggbranschen handlar om mer än att göra ett bra jobb. I dag ställs allt er och strängare krav på dokumentation, riskanalyser och rapportering. Inte minst från Myndighetssverige. Med hjälp av digitalisering kan mycket av det arbetet förenklas samtidigt som det nns en hel del pengar att spara. Det nns idag runt en miljon företag i Sverige. De allra esta är små. Endast 0,1 procent av de svenska företagen har er än 250 anställda. – Som företagare nns det många saker att förhålla sig till. I dag räcker det inte med att göra ett bra jobb. Det gäller också att kunna leva upp till det allt mer omfattande regelverk som skapats av olika myndigheter och de interna processer som de större företagen utvecklat, säger Magnus Buregård som är försäljningschef på Bygglet. Många fakturor kan vara olagliga Listan när det gäller krav på dokumentation och rapportering kan göras lång. Skatteverket ställer till exempel krav på att man måste ha en digital personalliggare där personalen checkar in och ut. Systemet är framtaget för att undvika svartarbete. – Från och med den första april i år är det dessutom lag på att alla som gör aärer med kommunala bolag ska skicka e-fakturor på utfört arbete, något som inte ska förväxlas med att skicka fakturan med ett vanlig mejl. En e-faktura går rakt in i kommunens ekonomisystem, förklarar Magnus. En tydlig trend går även att se i hur beställare beter sig. De ställer högre krav på transparens och insynen i arbetet som utförs, samt att underlag och dokumentation ska digitaliseras. Detta gäller framför allt oerter och fakturor, men även ändringar från den ursprungliga planen, som mer och mer hanteras digitalt med hjälp av digitala underskrifter, direkt av kunden. Den digitala hanteringen skapar en bättre översikt, framförallt över betalningsöden och gör det tydligt vad som kan tillkomma i form av kostnader. 70% av hantverkarna riskerar missa intäkter Det är nämligen så, att ca 70% av hantverkarna i landet använder enbart papper och penna i sitt dagliga arbete, vilket är ineektivt, både tids och kostnadsmässigt. Det stjäl inte bara tid från viktigare uppgifter, det ökar också risken för misstag samtidigt som den administrativa bördan blir stor. Företag som har gått över till digitala system vittnar om att deras eektivitet har ökat med mellan 30 och 50% efter övergången till det digitala. ”Företag som har gått över till digitala system vittnar om att deras eektivitet har ökat med mellan 30 och 50% efter övergången” – Ett annat exempel är att det ställs stora krav på dokumentation, exempelvis egenkontroll vid en elinstallation eller redovisning av hur ventilationen monterats i en byggnad, fortsätter Magnus Buregård. Annat handlar om dokumentation som visar att man vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att undvika till exempel arbetsplatsolyckor, som när man reser byggnadsställningar eller utför olika riskfyllda moment. – Oavsett vad man tycker om alla de regler som nns, måste man förhålla sig till dem, och i dag är det allt för många företagare som använder kvällar och helger helt i onödan för oavlönat administrativt arbete som kan göras enklare, snabbare och med större precision. Det är bland annat utifrån det här perspektivet som man ska se att digitaliseringen inom byggindustrin fått allt större genomslagskraft. Full koll på projekten hela dygnet – Vi har valt att i första hand vända oss till mindre företag och enskilda hantverkare, säger Magnus och fortsätter: Vårt digitala projektverktyg gör det inte bara möjligt, utan också enkelt att hålla koll på företagets verksamhet i olika projekt. Men också när det handlar om rapportering av uppgifter som olika myndigheter ställer krav på. – Vårt system, som kan användas både i datorn, via en webbläsare och genom en app i mobilen, ger en god överblick över aktuella projekt och dokumenterar samtidigt olika aspekter av det arbete som utförs. I appen kan till exempel medarbetarna som är ute på fältet direkt se när ett nytt projekt lagts upp eller om det på något sätt förändras jämfört med den ursprungliga ritningen, förklarar Magnus. Med Bygglet-appen kan man även smidigt föra arbetsdagbok över hur arbetet går framåt, dokumentera och notera tilläggsorder, så kallad ÄTA, samtidigt som den fungerar som personalliggare. – Ytterligare en fördel med Bygglet är att all dokumentation nns tillgänglig dygnets alla timmar, med uppgift om när varje dokumentet skapats och vilka som signerat det, särskilt värdefullt om det eventuellt uppstår en tvist i samband med ett utfört arbete. Bygglet AB är ett mjukvaruföretag som utvecklat ett webbaserat verktyg för projekthantering inom bygg och hanterar alla moment från oert till faktura och uppföljning. Bygglets system ligger i framkant och erbjuder fri förstklassig support. Idag används Bygglet av mer än 2000 mindre byggföretag och hantverkare.