Aktuella Byggen 1
AKTUELLA PROJEKT INTERVJU “Folkets avenyn” – Pett
er Stordalens nya hotellsatsning i Göteborg Text: Mari-Louise Paulson Petter Stordalen är många saker, entreprenör, fastighetsutvecklare, förläggare och hotellmagnat med kedjan Nordic Choice Hotels. En kedja som har cirka 200 hotell och som ständigt utvecklar nya. Clarion Hotel Draken i den nya stadsdelen Masthuggskajen i Göteborg är ett av dessa projekt, i ett område som Petter Stordalen hoppas ska blir ett “folkets avenyn”. Petter Stordalen, eller Petter Anker Stordalen som han heter, går knappast någon obemärkt förbi. Han kommunicerar ofta och tydligt med sig själv som det främsta varumärke. Men kärnan i hans mångfacetterade verksamhet i bolaget Strawberry, som har ett 40tal varumärken, är hotellkedjan Nordic Choice Hotels. Där Clarion hotel Draken i det nya kvarteret Masthuggskajen i Göteborg just nu byggs för fullt. – Utgångspunkten är att vi gillar Göteborg. Jag gillar människorna och känslan du får i stan. Det är som Petter Stordalen är känd för sin “jordgubbsstrategi” som också gett namn till den koncern som han driver. Själv har han beskrivit det så här: ”Sälj de bär du har, för det är de enda bär du kan sälja”, sa min far till mig. Citatet blev “Strawberry Philosophy”. I dag symboliserar bäret mer än min fars arv. Det representerar människor och företag som med sina djärva idéer och dåliga beslutsamhet har skapat mitt affärsuniversum - Strawberry.” Foto: Kate Gabor en cocktail av utveckling, där det ständigt händer saker, säger Petter Stordalen. Högt med utsikt Hotellet blir en bärande del av det expansiva utvecklingsprojekt som sträcker sig mellan Järntorget, Långgatorna och Göta älv. Hundra meter högt ska det bli, där de två översta våningarnas restaurang och skybar erbjuder en utsikt över staden och hamninloppet. Hotellet kommer att knytas samman med befintliga byggnader och den anrika biografen Draken. Där bland annat Göteborgsfilmfestival huserat under mer än 40 år. – Det är ett jätteprojekt där hjärtat är biografen. Med det som utgångpunkt ska vi skapa en mötesplats, säger Petter Stordalen som verkar mycket exalterad över projektet. – För oss är det en jättegrej att få vara med och bygga i området som är fullt av kultur och historia. Att kunna skapa förutsättningar för folk att komma dit och uppleva området. Det unika med Clarion Hotel Draken är dess utsikt, att man som hotellgäst kan vakna upp och se ut över hela Göteborg och få fantastiska upplevelser utan att lämna Järntorget. Det ska bli ett “folkets avenyn”, säger han. Hotellet ska bli 33 våningar högt och erbjuda en fantastisk utsikt. Bild: Erséus Arkitekter 92 AKTUELLA BYGGEN NR 5 • 2019 Nordic Choice strävar efter det unika När det gäller satsningar som Stordalen och Clarionkedjan gör handlar det om att inom dess ramar stän