Aktuella Byggen 1
AKTUELLT NCC utvecklar Christiansholm NCC ska utv
eckla en ny attraktiv stadsdel med bostäder, hotell, butiker och restauranger på ön Papirøen i centrala Köpenhamn åt utvecklingsföretaget CØ P/S. Ordern uppgår till 1,7 miljarder SEK. – Projektet är ett av våra mest mångfasetterade uppdrag hittills. Vi utnyttjar verkligen vår kompetens och innovationskraft inom grundläggning, stommar och konstruktion, säger Palle Bjerre Rasmussen, chef för NCC Building Nordics i Danmark. Christiansholm på Papirøen är det sista kajområdet som ännu inte har utvecklats i Köpenhamns inre hamn. Här hade under många år Danske Presses Fællesindkøb sitt lager för tidningspapper. Nu får området nytt liv med ett unikt projekt som täcker in hela ön och omfattar bostadsrätter, hyresrätter, ett hotell och en saluhall för butiker, kaféer och restauranger. – Vi har mycket stora förväntningar på vad Christiansholm kan bidra med tack vare sitt helt unika läge. Vi vill att projektet ska bli till glädje och nytta för både christianshavnborna, de framtida invånarna och hela Köpenhamn, säger Klaus Kastbjerg, administrativ chef på Unionkul Ejendomme, för utvecklingsföretaget CØ P/S räkning. NCC har i projekteringen bl.a. bidragit till att lösa den logistiska utmaningen med att upprätta en byggarbetsplats på en ö mitt i staden och förverkliga idén om COBE NCC utvecklar Christiansholm - papperslager blir attraktiv ny stadsdel i Köpenhamn. en okonventionell fasad bestående av betong och tegel, som påminner om Papirøens industriella förflutna och de gamla packhusen längs hamninloppet. Tillsammans med byggherren ska NCC nu utforma detaljerna i projektet för att få bygglov. Byggstart är 2020 och projektet väntas vara klart 2024. Avtalet är villkorat av bygglovet. Bakom utvecklingsföretaget CØ P/S står Danica Ejendomsselskab (50 %), Unionkul Ejendomme (37,5 %) och Nordkranen (12,5 %). Ordern förväntas registreras i det andra kvartalet 2020 i affärsområde NCC Building Nordics. Göteborgs Stad bygger nytt buss och spårvagnsprojekt Text:Annika Silver Göteborg växer som aldrig förr och det märks både ovan och under mark. En av de största satsningarna har dock inte satt spaden i jorden än utan befinner sig fortfarande i planeringsstadiet. Det är den nya citybuss- och spårvägsförbindelsen mellan Brunnsbo och Linnéplatsen där Forsen ansvarar för rollen som programledare. Program spårväg och citybuss Brunnsbo – Linné via Lindholmen består av både citybuss, stadsbana och spårvagnstrafik och kommer att knyta ihop Hisingen med fastlandet på ytterligare ett sätt. Arbetet startade upp på allvar under våren 2019 med Forsens projektledare Torun Thörn som programledare på uppdrag för Trafikkontoret på Göteborgs Stad. Uppdraget är på ett år eller till Trafikkontoret anställer en programledare. – Som programledare har jag det övergripande ansvaret för hela programmet. Jag ser till att arbetet går framåt mot det satta målet men det är också mycket rapportering till styrelse och Trafiknämnd så att de 30 AKTUELLA BYGGEN NR 5 • 2019 vet vad som händer, säger Torun. Många av detaljerna är inte klara i det stora projektet och den nya förbindelsens utformning påverkas av andra stora projekt såsom all byggnation som ska ske i Frihamnen, Karlatornet och den eventuella stadslinbanan. Klart är dock att projektet ska genomföras i tre etapper under de närmaste 1520 åren. Från Frihamnen till Lindholmen i etapp 1. Från Hjalmar Brantingsplatsen till Brunnsbo i etapp 2 och den tredje etappen ska gå från Lindholmen till Linnéplatsen. – Alla deletapperna planeras för fullt men vi har Idéskiss för stadsbana, ur Målbild Koll 2035. Bilden är ett montage, plats och fordon på bilden är fiktiva. Illustration: Sturm & Drang 1 – Det är ett jättestort projekt så organisationen och kommit längst i etapp 1 där vi påbörjat förprojekteringen och tittar på genomförbarhet på spårvägen och trafikplaneringen. Den mest komplicerade etappen är etapp 3 där mycket fokus läggs på om det ska bli en bro eller en tunnel över älven, det är en väldigt stor fråga, säger Torun. Torun berättar också att de just nu har mycket fokus på kostnader och att sätta organisationen så man kan manna upp på rätt sätt för framtiden. kompetens är grundläggande för att få programmet att funka. Vi ser även över tidplaner och arbetar mycket med kommunikationsplaner och projektplaner för de olika delsträckorna. Jag tror att transparens och dialog är framgångsfaktorer i ett lyckat projekt, säger hon. Den nya förbindelsen är tidigt uppskattad till 4,8 miljarder. Det är en del av överenskommelsen Sverigeförhandlingen och finansieras med en kombination av statliga, regionala och kommunala medel.