Nöjesnytt Kalmar 1
Kristoffer Luthman startade Nordsool som ett krea
tivt experiment, för att se om han kunde bygga ett varumärke kring det han gillar bäst. Det gick fint. Nu flyttar han snart till nya coola lokaler och bygger ut sin webbshop. Berätta lite om dig själv? – Jag har en hund, lille Frank. Jag är mycket det jag gör. Allt jag gillar finns på något sätt på Nordsool, företaget är jag. Jag har till och med kläder på mig som jag säljer. Dessutom är jag Hammarby fanatiker. Farsan är därifrån, så det har bara blivit så. Utöver det är det musik och vänner som gäller för mig. Jag gillar inte att sitta själv. Jag älskar att äta middagar med väldigt många människor. Det är det bästa som finns. Igår lagade jag pasta och köttfärssås, det behöver inte vara så jävla märkvärdigt. Jag tycker bara att det är roligt med folk. Vad lyssnar du på för musik? – Jag är uppvuxen med brittpopen, när jag var sju, åtta år började jag lyssna intensivt på Oasis. Jag hade idolbilder på Liam Gallagher redan på lågstadiet. Jag spelar fortfarande mycket Lisa Ekdahl och Dylan. Blur var också stora för mig. Berätta om Nordsool! – Nordsool kom till i mars 2015 som ett experiment eftersom jag var trött på att jobba inom traditionell handel. För mig gav det utlopp för kreativitet, jag ville helt enkelt testa att bygga ett varumärke och se om det skulle funka. Från början hade jag tänkt att Nordsool bara skulle finnas på nätet, men det ändrade sig. Hur kom det sig? – Första halvåret med Nordsool var trögt. Jag är knuten till Ticktail, man kan beskriva det som ett kluster av små butiker på nätet. Men det visade sig inte vara helt enkelt. Som aktör framstod jag som ganska liten så folk var helt enkelt oroliga om det verkligen skulle komma något när de beställde. Men så öppnade jag butiken och det innebar en stor förändring. När jag sedan började fota möbler, många unika objekt, och lägga ut dem på sociala medier skapades en hype, säger _ Q|MHVQ\WW Kristoffer och fortsätter; – Det har blivit så att bilderna har byggt en förväntan hos kunderna, samtidigt som folk förstår att det går bra eftersom vi omsätter mycket objekt. Det har skapat en trygghet även på internet. Men jag känner mig inte nöjd med var vi är nu. Jag vet vad jag vill göra, fortsätta utvecklas. Har du jobbat inom marknadsföring? – Nä. Men jag är noga när jag själv handlar. Små detaljer tilltalar mig. Det finns en fantastisk historia om två killar som skulle överbevisa sin lärare att det gick att sälja en gren, bara den förpackades på rätt sätt. De startade talja.se och paketerade grenen snyggt ihop med en morakniv och började sälja. Tillslut hade de en miljonomsättning. Det gäller bara att göra det rätt. Kristoffer säger att Nordsool säljer en livsstil, ett koncept. Allt hör ihop, musiken, möblerna, kläderna. – Jag var i Göteborg en gång och hörde en låt av Velvet Underground utanför en butik, jag kände direkt att dit måste jag gå. Redan där var jag såld. Killen bakom disken hade också en kraglös snickarskjorta. Efter det ville jag köpa allt. Jag tänker också så. Jag spelar en viss typ av musik, jag säljer bara specifika grejer. Jag packeterar mot en ung, urban och tänkande målgrupp. Helst vill jag att alla mina kunder ska följa oss på Spotify också. Snart kommer Nordsool att flytta, som en del i att bli bättre och större. – Vi ska in i ett gårdshus bakom Gerdas kaffehandel, där kommer vi att utöka sortimentet på internet och få coolare lokaler. Vi kommer också att satsa mer på kläder. På vinden kommer Ola Petersson att ha tatueringsstudio, på mellanplan kommer vi att sälja prints, vintage och mindre inredningsföremål. På sista tiden har vi också sålt massor av LP-skivor. På bottenplan kommer vi att ha möbler. På innergården tänker vi sälja blommor. Var hittar du allt du säljer? – Jag importerar via insamlingshubbar, det är två företag som har bas utanför Amsterdam och Köpenhamn. De köper in slitet gammalt byggmaterial från hela världen, så bygger de möbler. Du får en patina från 30-talet och en stabilitet som om det är nytt. Det kan vara magasinerat industristål i kombination med någon vägg, från exempelvis en gammal skola i Bangladesh. Vad tycker du om shabby chick? – Jaha…. Jag tycker inte om när man försöker konstruera fram patina. Typ slipa ett hjärta där det står ”Mitt smultronställe” för att det ska se lite skavt ut. Det känns som en inverterad plastikoperation. Favoritpryl? – Det som är svårast att få tag i och det som jag älskar mest hemma är en läderfåtölj. Man kan springa på 100 stycken innan man väl hittar den med den perfekta patinan. Tror du att ditt sätt att driva handel skulle kunna vara framtiden för Kalmars handel? – Ja kanske. Det är ju självklart en önskedröm att kunna inspirera. Kristoffer trendspanar: – Vi är inte klara med 60-talet ännu, men det börjar svalna av. Jag tror också att många blir mer och mer personliga i sitt uttryck. snart överges teaken. Jag tror stenhårt på Art deco och simplare mönster. Och fotokonst. Vilken ram man har är viktigt. Artilleriet i Göteborg är en jätteviktig trendsättare, Dusty Deco är också en vägvisare. Där kan man låta sig inspireras. TEXT: ULRIKA MELIN WAHLIN FOTO: MÅRTEN EKBLAD