Nöjesnytt Kalmar 1
JEANSBOLAGET Efter att ha bott i Stockholm och jo
bbat som butikschef flyttade Kalmarbördige Christian Wiberg hem igen 2004 för att ta över driften av familjeföretaget. Då hette butiken JC, men sedan början av 2016 bytte de kedja och går numera under namnet Jeansbolaget. J eansbutiken på Baronen har varit i familjen Wibergs ägor sedan 1984, då Christian Wibergs pappa Kenneth Wiberg köpte rörelsen. Att det är ett familjeföretag märks på många sätt, bland annat så har både Christian och hans pappa alltid har prioriterat kunder och medarbetare och hellre jobbat på golvet än att ägna sig åt kontorsarbete. För ett år sedan blev ni efter närmare 30 år som JC Jeansbolaget istället, varför det? – Precis som under JC-tiden är vi nu ett franchiseföretag, vilket innebär att den avgift som vi som franchisetagare betalar går till marknadsföring och inte någon dyr administration. Eftersom vi inte kom överens om något nytt avtal med JC och samtidigt kände förtroende från alla leverantörer att starta en egen kedja så blev det så. Nu tillhör vi en mindre kedja med lägre avgift, men är ändå intressanta nog för att få jobba med alla attraktiva varumärken. Vi har med den lägre avgiften frigjort kapital till en satsning på klädsidan som kompletterar jeansen på ett mycket bra sätt. I år har vår kedja ökat 15-20% på en stillastående marknad. Var det ”förutbestämt” att du också skulle jobba i jeansbranschen och ta över efter din pappa? – Jag fick väl lite knuffar i ryggen åt det hållet och jobbade extra på lördagar under skoltiden. När jag hade varit i Stockholm i sex år och drivit en annan JC-butik fick jag erbjudandet om att ta över, och det kunde jag inte tacka nej till – inte när det gällde en så fantastisk stad som Kalmar! Som ägare och butikschef för en av Kalmars ledande jeansbutiker bär Christian själv nästan alltid jeans, gärna tillsammans med en stickad tröja. – Jag föredrar en modell som är vanlig upptill och lite smalare nedtill. Just nu är Replay Anbass en favorit, men eftersom olika märken levererar olika bra olika säsonger är det svårt att säga vilket märke jag föredrar. Vad ska man tänka på när man köper jeans? – Bästa tipset är att gå till stället där det finns mest att välja på av världens största varumärken och be kunnig personal om hjälp, var det nu kan vara för någonstans… Vilket är det största misstaget folk gör när de köper jeans? – Man bör ta reda på hur mycket jeansen kan tänkas töjas. Många är så fokuserade på att fotvidden ska vara smal att de ibland kanske glömmer titta på hur byxan ser ut i sin helhet. Hur ofta ska man tvätta sina jeans? – För 15-20 år sedan, innan stretchkvaliteterna tog över, var det vedertaget att köpa ett par mörka ”rinse”-jeans, som endast var tvättade en gång. Dessa skulle man bära dygnet runt, så länge som möjligt för att forma dem efter sin kropp och för att få fram en egen snygg slitning. Med dagens smala mode måste man ha stretch i jeansen, och eftersom det numera finns så mycket bra tvättar i stretch har företeelsen mer eller mindre försvunnit. Om vi pratar hållbarhet så är det inte jättebra att tvätta jeansen för ofta eller cykla för mycket på en icke följsam sadel. Använd flytande färgtvättmedel för svarta jeans, som man ju tvättar än mer sällan än blå. Enligt Christian är jeans alltid rätt, då det finns modeller för att tillfällen och känslostämningar. Att bära jeans och jeansskjorta tillsammans gå bra, men då gäller det att veta hur man ska kombinera. – Det går självklart bra, men för att undvika uniformslooken bör man köra lite mörkare nedtill och ljusare upptill. När Christian inte säljer jeans umgås han helst med familj och vänner. Han är sportintresserad och ägnar åker gärna på både skid- och fotbollsresor. Frågan om vad han tror att han skulle jobbat med om han inte hamnat i jeansbranschen är svår att svara på. – Jag hjälpte till att hugga ned träd en gång. Det var okej, men inte som Jeansbolaget! TEXT OCH FOTO: SOFIA EKHOLM _ Q|MHVQ\WW