STT 1
STT Vecka 5 onsdag 28 januari 2015 33 skillnad pr
ocent genom att ha rätt däcktryck och köra på ett sparsamt sätt. För bilisterna i Västra Götaland skulle detta i genomsnitt innebära en besparing på omkring 1 305 kronor och 250 kilo koldioxid om året. Vi kan inte blunda för att den absoluta merparten av de befintliga bilarna i Sverige körs på fossila drivmedel och att det troligen kommer att vara så under många år till. Därför är det viktigt att drivmedelsföretagen får rätt förutsättningar och fortsätter att blanda in förnybara komponenter i sin bensin och diesel samt förbättrar och utvecklar effektivare drivmedel som kan ta bilen lite längre för varje tankad liter. Statoils miles diesel bio innehåller exempelvis upp till 30 procent förnybara komponenter, samtidigt som bilen kan köras cirka 2 procent längre på samma tank. Det minskar klimatpåverkan med drygt 22 procent jämfört med marknadens standarddiesel. I årets billän 2014 har Statoil rankat Sveriges län utifrån samtliga bilars körsträckor och förbrukning av bensin och diesel, samt utifrån hur stor andel av de nyregistrerade bilarna som är miljöbilar och hur stora koldioxidsläpp de nya bilarna har. Syftet med rankingen är att visa vad bilisterna själva kan påverka genom kloka val. Västra Götaland hamnar på fjärde plats bland Sveriges 21 län. Partille är bästa kommun i länet, och även när man ser till hela landet, medan Essunga hamnar sist i rankingen bland länets kommuner. Kommer privatpersoner, företag och kommuner i Västra Götaland att gå i spetsen för att minska bilarnas klimatutsläpp under 2015? HELENA FORNSTEDT Direktör drivmedel, Statoil Sverige HENRIK GRENERT Kvalitets- och miljöchef, Statoil Sverige PASSA PÅ! tade då Kommunfullmäktige en försäljning till Svenljunga Ridklubb för det bokförda värdet 700 000 kronor. Allt enligt klubbens eget önskemål. Tyvärr upphävdes beslutet, efter överklagande från bland andra Johan Björkman (M). Idag ser vi konsekvenserna av denna olyckliga vändning. Istället för att få in 700 000 kronor har kommunen tvingats lägga ut över 1 miljon på renovering av stalltaket. Självkostnadshyran för anläggningen, 175 000/år, som borde kunna finansieras via naturbruksgymnasiet och annan extern verksamhet, har man ej heller kunnat få in. Om försäljningen fått genomföras är vi övertygade om att ridklubben hade tagit sig an anläggningen på ett förtjänstfullt sätt i egen ägo. En annan fundering man kan ha är fullmäktigeledamoten Monica Björsells (numera LpO) agerande i samband med beslutet. Kanske borde det hävdats att ett jäv förelåg p g a egna ekonomiska intressen i branschen (?) Det trista resultatet av några enskilda ledamöters agerande är att vi idag står med en nästintill öde anläggning, då det inte längre finns någon entreprenör, eftersom framtiden måste betecknas som högst osäker. Naturbruksgymnasiet har av samma anledning tvingats utlokalisera sin hästverksamhet till Strömmaskolan i Sätila. Vi har full förståelse för ridklubbens besvikelse! Centerpartiet vidhåller att en försäljning till ridklubben hade varit det bästa för alla parter. Sedan 2013 har dock samtal förts med regionen för att hitta någon problemlösning och vi vill härvid betona vikten av ridklubbens inflytande och intressen vid en kommande avtalsskrivning. Vi måste komma ihåg för vem och varför kommunen en gång valde att bygga upp anläggningen. Kör inte över ridklubben! EVA JOHANSSON Centerpartiet i Svenljunga HALLÅ – DET BOR FOLK I ÖLSREMMA! Nu är det nog. Allt prat om landsbygdsutveckling och att Tranemo och Ulricehamns kommuner vill att människor ska flytta till trakten är ett hån! Jag har levt på landet hela mitt 40-åriga liv. Trivs och finner mig gärna i att sakna stadens bekvämligheter och full service. Jag flyttade till Ölsremma förra året och stortrivs. Men nu är jag heligt förbannad på hur vi som bor här ute behandlas. Vägen till N. Unnaryd som man måste åka (för att inte behöva ta en omväg på nästan 3 mil) när man till exempel jobbar i Gnosjö är grusväg fram till Jönköpings kommun. Jönköpings kommun anser nämligen att alla invånare ska kunna ta sig fram på vägarna och de renoverar sin sida varje år. Lastbilar till och från Pipelife och skogsnäringen åker den vägen trots att den inte går att köra med tung trafik. De kör fast och nu har en fastkörd och övergiven polsk lastbil med släp blockerat vägen i över ett dygn. Nu har äntDu får skriva under signatur, men namn, adress och telefonnummer måste alltid bifogas. ligen polisen fattat att det faktiskt är ett problem och åkt ut för att titta. Alla boende måste köra långa omvägar. Ofta får vi i personbilar bokstavligen köra ner i diket för att kunna möta alla lastbilar på den smala vägen. Jag anser att Pipelife borde ta ett större ansvar för att informera chaufförerna om att det inte går att köra den vägen på vintern. Vägen mot Jönköping över Ryd är ett stort skämt - ett pussel av hål och tarvliga lagningar. Vintertid är den näst intill ofarbar då den inte heller plogas. Vägen till Ulricehamn är i hyggligt skick, men inte heller den plogas på ett acceptabelt sätt. Sex timmar efter kraftigt snöfall var den i veckan fortfarande helt oplogad och inte ens min fyrhjulsdrivna bil tog sig fram på ett rimligt sätt. ”Ett pussel av hål och ningar.” ELISE tarvliga lagNär jag förra vintern ringde till kommunen och ifrågasatte varför Ölsremma inte plogats 12 timmar efter att vi fått 15 cm snö fick jag till svar att deras mätning i Dalstorp visar att det bara kommit två cm så de tyckte inte att det behövde Ölsremma är inte Dalstorp! Det skiljer 110 m i höjd och vi får ofta mycket mer snö än Dalstorp. Så ni politiker och ansvariga tjänstemän; antingen så går ni ut med ett tydligt budskap om att ni inte vill att folk flyttar till Ölsremma eller så börjar ni visa lite respekt för alla era medborgare. plogas. ELISE Kontakta någon av våra säljare för annonsbokning: Insändare som riktar sig mot en namngiven person måste dock undertecknas med namn. Marina Bengtsson | 0325-479 55 | marina@stthuset.com Mathias Bång | 0325-479 65 | mathias@stthuset.com Sune Strand | 070-569 50 14 | sune@stthuset.com GRATISTIDNING I TRE KOMMUNER BOKA ANNONS I STT:s NÄSTA STORNUMMER! Utkommer onsdag 25/2 i 25.000 exemplar TILL ALLA I TRE KOMMUNER! Annonsstopp: Måndag 23/2 kl 11.00 Önskar du korrektur vill vi ha din bokning senast fredag 20/2 kl. 11.00.