Aktuella Byggen 1
PORTAR & DÖRRAR ConDoor, skräddarsydda portar tak
skjutportar, vikportar, rullportar, dukvikportar, snabbrullportar,garageportar … Montering och service. Att integrera dockningssystemen med företagets övriga IT-system blir allt vanligare. Foto: Hörmann Patrik Ihrstedt, som tidigare varit Örebrochef på Skanska, valde att byta byggbranschen mot port- och dockningssystemsbranschen eftersom han tycker att Hörmann är ett spännande företag med en omfattande utvecklingspotential. Att bli vd för ett företag som har ett gott renommé på marknaden kändes förstås också intressant. Mer påkostade portsystem Patrik Ihrstedt har också märkt av en ökad efterfrågan på helhetslösningar, många logistikaktörer vill att en och samma leverantör står för och tar ett helhetsansvar för den samlade leveransen och installationen av hela portsystemet, från dockningsbrygga till själva porten. –En trend är att efterfrågan på mekaniska vädertätningar ökar. En annan är att många väljer lite mer exklusiva produkter, man kostar gärna på sig ett portsystem som både är funktionellt och estetiskt tilltalande. Det märks bland annat på att det blivit vanligare med lite större glasytor på portarna. En tydlig trend bland logistikkunder är att varje portsystem är unikt och kundanpassat avseende styrning, och där radiostyrning och handsändare är mycket efterfrågade. När kraven på energieffektivitet, säkerhet och hållbarhet ökar måste man hitta individuella lösningar för varje fastighetsägares situation, säger Patrik Ihrstedt. Integrering med IT-system möjliggör smarta funktioner Att dockningssystemen integreras med företagets övriga IT-system blir allt vanligare. Det ger en ökad kontroll över en logistikanläggnings samlade portbestånd och möjlighet att integrera fler smarta funktioner i portsystemen, exempelvis säkerhetsfunktioner och övervakning på distans samt uppföljning kring vilka portar som används mest frekvent. I takt med att kraven på logistikfastigheters energieffektivitet skärps stärks även kraven på att de portsystem som används ska vara så energieffektiva som möjligt. Tjockare och mer välisolerade portsystem har därför blivit vanligare tillsammans med att arbetet med att minska den så kallade stand-by förbrukningen på el blivit allt viktigare. n Isolerade hangarportar B: 8 – 98 m Isolerade takskjutportar B: 2 – 12 m 013 124 810 info@condoor.se www.condoor.se AKTUELLA BYGGEN NR 3 • 2018 75