Aktuella Byggen 1
BYGGBRANSCHENS DIGITALISERING kan lägga på data s
å att en viss tjänst blir bättre anpassad för varje målgrupp, säger Sofia Pörner. Det andra begreppet “Liquid expectations”, flytande förväntningar, innebär att vanan från en digital tjänst spiller över till andra. Sofia Pörner exemplifierar med en livsmedelsbutik där den viktigaste konkurrenten inte en närliggande mataffär utan helt andra spelare, så kallade ”Experimental competeters”, som till exempel Spotify och Uber. – Användaren jämför med tjänster som är bäst i klassen oavsett bransch. Som till exempel att kunna hoppa in i en bil och åka utan att behöva ta upp plånboken, där betalningen sker via molnet. Det är säkert, smidigt och snabbt. Varför skulle man inte kunna göra så på en restaurang? Äta och sedan gå, utan att vänta på att få betala notan. På vilket sätt kan man då applicera detta på bostäder, infrastruktur och stadsutveckling? Sofia Pörner ser flera aspekter. – Livning Services kommer att påverka vilken typ av digitala tjänster som man behöver bygga in i ett samhälle. På vilket sätt man samlar in data, hur man kan jobba med förbättringar baserat på livsstil och boende. Men också mer övergripande planeringen som nya bostadsområden och utformandet av framtidens hem. Hon ger några exempel så som röststyrda tjänster och uppkopplade bostäder. Grunden i Fjords arbetssätt är att ta ett helhetsgrepp om kundresan för att förstå användarens upplevelse och sedan analysera vad som fungerar och inte. Foto: Fjord Liquid expectations, eller flytande förväntningar på svenska, innebär att vanan från en digital tjänst spiller över till andra och användaren förväntar sig att de erbjuder samma eller bättre service. Foto: Fjord 78 AKTUELLA BYGGEN NR 3 • 2018