Nordisk Infrastruktur 1
NYHETER Infrastrukturinvesteringar är mycket ange
lägna inte minst inom järnväg. Nu ser det dock ut som att de kan falla något 2025. FOTO: JOHN HARDWICK Rekyl för infrastrukturinvesteringarna väntas 2025 De sammanlagda investeringarna i den svenska anläggningsmarknaden väntas minska med runt 2 procent under både 2023 och 2024 och uppgå till 222 miljarder kronor under 2024, mätt i 2022 års prisnivå. Tunga infrastruktursegment såsom väg och järnväg samt energianläggningar bidrar nästan uteslutande till minskningen. Investeringarna i sjöfartens farleder och hamnar samt VA-anläggningar ökar däremot. Under 2025 och 2026 vänder de totala investeringarna återigen upp med cirka 7 respektive drygt 3 procent. AV ANNIKA SILVER Enligt nya bedömningar lfrån Prognoscentret väntas de totala infrastrukturinvesteringarna minska under åren 2023 och 2024, trots stora behov av både underhåll och ny infrastruktur. Ett 16 ökat kostnadstryck, kapacitetsbrister, utdragna tillståndsprocesser, ekonomiskt pressade kommuner och politiska omprioriteringar påverkar investeringstakten negativt. Sjunkande investeringar i energisektorn bidrar mest till den svaga utvecklingen. De sammanlagda nyinvesteringarna backar under åren 2023 och 2024 men vänder upp igen under 2025 och 2026. Drift- och underhållsinvesteringar utvecklas positivt fram till 2026 då de minskar svagt. I september presenterade regeringen den nya höstbudgeten för budgetår 2024. Investeringsplanen för Trafikverket visar att investeringarna i vägar och järnvägar minskar i reala termer under 2024. I takt med att den svenska ekonomin försvagats ytterligare i år reviderar Prognoscentret ned väg- och järnvägsinvesteringarna för 2023 och 2024. Jämfört med föregående prognostillfälle justeras däremot investeringarna på energiomNORDISK INFRASTRUKTUR nr 1 2024