Nordisk Infrastruktur 1
Cowi först i världen med tunnellösning till Västl
änken Vid Västlänkens blivande station Korsvägen i centrala Göteborg pågår ett unikt arbete. Här har konsultföretaget COWI projekterat en lösning för stationens bergtunnel där bergpelarna tas bort och i stället ersätts av betongpelare. – Det har inte gjorts någon annanstans vad vi vet. Vi är troligen först i världen med den här lösningen, säger Fredrik Bergfeldt, projektledare design vid COWI för Västlänkens entreprenad E05 Korsvägen. Bygget av Västlänkens deletapp Korsvägen äger rum i centrala Göteborg. Till höger syns Lisebergshjulet och till vänster Gothia Towers. Foto Fredrik Bergfeldt tillsammans med balken är gjutna och den står där injekterar man i berget ovanför balken. Sedan tas de två bergpelare som är kvar bort. Då är tanken att betongpelaren i mitten ska avlasta de två valven som skapas, säger Fredrik Bergfeldt. Betongpelarna som byggs är fulla med sensorer för att kunna övervakas och för att se till att de bär upp lasten på avsett sätt. Att tillämpa en ny metod har krävt noggranna beräkningar som sedan lett till ritningar och instruktioner för armering och byggnation. – Det har varit många utmaningar och mycket lärorikt Fredrik Bergfeldt är projektledare vid COWI för Västlänkens entreprenad E05 Korsvägen. Korsvägen är en av tre underjordiska stationer som byggs på Västlänken i Göteborg. Stationen ligger mitt i centrala staden med trafik och känsliga byggnader på markytan. Den byggs med tre entréer, mellanplan, två plattformar och fyra spår. Delar av stationen byggs i berg och det är här de nya lösningarna tillämpas. För att bygga ett klassiskt bärande bergvalv behöver utrymmet ha en viss takhöjd och bredd. Men Västlänkens tunnlar ligger inte tillräckligt djupt för att uppnå den höjden och bredden. – Det kommer vi runt genom att göra två valv. Vi driver fram tre pilottunnlar och i den mittersta gjuter vi ett stort fundament, och sedan gjuter vi betongpelare hela vägen upp till taket i bergtunneln. När pelaren eftersom berget ”lever” och det kan förändra sig. Även om man tycker att berg är ett stelt och hårt material så kan det också vara mjukt, och det kan röra på sig, säger Fredrik Bergfeldt. Handlingarna är nu godkända av Trafikverket och arbetet med att gjuta Korsvägens betongpelare pågår för fullt. Lösningen är också tänkt att tillämpas när Västlänkens station Haga byggs. Fredrik Bergfeldt ser en ljus framtid för lösningen med betongpelare som bär upp berg. – Jag tror att det kommer att bli en intressant lösning för många tunnelprojekt, exempelvis i Stockholm där man driver tunnelbanans tunnlar. Ibland saknas bergtäckning och om denna metod kommer att etablera sig kommer entreprenörer att uppskatta den eftersom lösningen innebär att de behöver driva mindre tunnel. Han lägger till att det också är en kostnadsfråga. Att spränga berg och sedan frakta bort det är en dyr hantering. – Så de kubik bergsprängning som vi kan spara gynnar inte bara miljön utan även tid och miljöpåverkan. COWI:s uppdrag inom entreprenad E05 Korsvägen innebär mer än att projektera den nya underjordiska stationen. Entreprenaden omfattar en längd på cirka 3,2 km och sträcker sig från Landala, via Korsvägen och Örgryte/Jakobsdal till Almedals befintliga spår. Två stora utmaningar på sträckan är att bygga tunnel under Mölndalsån och under E6:an. COWI är huvudkonsult för konstruktion vilket inkluderar betongtunnlar, bergtunnlar, trågkonstruktioner i betong, pumpstationer, stödkonstruktioner, mekaniska, el- och VVS-installationer, flytt av vägar, spårvagnar och infrastruktur, brodesign, en stationsbyggnad och arkitektonisk utformning av stationen samt tre nya byggnader i Lisebergs nöjesfält. – Entreprenad E05 Korsvägen är en mycket avancerad byggnation där samarbete och kommunikation inom projektet är extremt viktigt för att lyckas. Vi har lagt stor vikt vid att involvera entreprenören i vårt arbete så att vi hela tiden har produktionen med oss, säger Fredrik Bergfeldt. – Är man intresserad av att jobba med det senaste inom infrastruktur tycker jag man ska höra av sig till oss, avslutar han. cowi.se