Nordisk Infrastruktur 1
Göteborg-Stockholm 2 timmar och 30 minuter Varför
investera 150 miljarder i en ny järnväg mellan Göteborg-Stockholm, när samma nytta kan fås för bråkdelen av detta belopp? Uppgradera Västra Stambanan till fyra spår mellan Göteborg-Alingsås! Den första etappen Göteborg-Floda är kostnadsberäknad till 7-8 miljarder kronor och kan genomföras i närtid. Etappen lokaliseras i en egen korridor och spåren placeras i tunnel vilket ger stora miljövinster. I Partille och Lerums översiktsplaner finns järnvägsreservat redovisade och den lokala opinionen är positiv. Spåren kan stå klara inom 10 år! Västra Stambanan Göteborg-Alingsås är Sveriges värsta flaskhals. 70% av kapacitetskonflikterna på hela svenska järnvägsnätet inträffar här. Så har det sett ut de senaste 10-20 åren. I Trafikverkets förslag till långtidsplan åren 2022-2033 föreslås inga investeringar i nya spår på sträckan Göteborg-Alingsås trots att efterfrågan på mer kapacitet är mer än tydlig för fjärr-, gods-, pendel- och regiontrafiken. Järnvägsföreningen i Lerum c/o BAS Hilleforsvägen 2 443 61 Stenkullen www.ilerum.com Järnvägsföreningen i Lerum är en politiskt obunden förening. Vi arbetar för att utveckla Västra Stambanan med särskild tonvikt på att lösa flaskhalsproblemet mellan Göteborg och Alingsås. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 1 2024 9