Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ledare: Vår agenda håller i längden
Sten Kort & gott: Pris till Lunds tingsrätt, hårda
hockeypriser, Ernst gillar sten mm
Sten Stenbrottet: Tranås
Sten Intervju: Helena Bjarnegård, riksarkitekt
Sten Årets sten 2019: Orsasandsten
Sten Tema inredning: Naturlig harmoni
Sten Projekt: Restaurant Frantzén
Sten Porträttet: Gert Wingårdh
Sten Projekt: Parkaden
Sten Aktuellt: Agenda 2030
Sten Projekt: Infinite Eight
Sten Krönikan: Jörgen Lundgren SMÅSTEN ▼ KRÖNIKAN
JÖRGEN LUNDGREN FOTO: ANNA RUT FRIDHOLM Historien ger oss rätt D et är lätt att få känslan av att vara född in i branschen. Att det skulle vara ett självklart val att välja samma väg som tre generationer före gjort. Så var det inte för mig. Tvärtom hade jag helt andra tankar och ambitioner. De första seriösa idéerna handlade om att starta upp ett svenskt klädmärke, med fokus på preppy stil och svensk kvalitet. Nästa tanke och idé var att studera juridik, med fokus på affärsjuridik. Men innan det skulle förverkligas ville jag göra en säsong med skidåkning – och då krävdes pengar. En möjlighet att arbeta i ett stenbrott dök upp. Jag skulle överdriva om jag säger att det omedelbart sa ”klick”, men väldigt snart blev jag betagen av den vackra graniten och alla dess möjligheter. Efter några år i stenbrottet var det dags att gå vidare och klara av studierna. Som en blixt från klar himmel kom då en möjlighet att få sköta försäljningen i stället. Jag såg framför mig alla spännande resor och möten, men framför allt möjligheten att arbeta med arkitekter, producenter och att försöka utveckla verksamheten. Återigen valde jag att stanna kvar och arbeta med graniten. Varje år blir det många mil och timmar i bil, flyg och på tåg för att hinna med alla besök. Samtidigt är det fantastiskt att få möjligheten att komma ut till kunderna och se deras behov och utmaningar på plats. Det ger en helt annan känsla än att få det beskrivet via mejl eller telefon. Utmaningarna är ungefär desamma på de flesta marknader, men lösningarna skiljer sig. Glädjen över att se en nöjd kund är lika stor i dag som tidigare. Förutom att få jobba på olika marknader har jag haft förmånen att göra det i ett familjeföretag med fantastiska medarbetare som varje dag gör sitt yttersta för att leverera produkter av högsta kvalitet. Tillsammans med min far Tage och min bror Johan är vi ett exempel på den starka familjetradition och den kontinuitet som alltid har varit kärnan i svensk stenindustri. N ”Beställare och kunder har återigen, precis som de gjorde för hundra år sedan, börjat sätta större värde på lokalproducerad sten. Det talas äntligen om miljöpåverkan och arbetsmiljö – på riktigt.” 40 u, med runt 23 år i branschen bakom mig, tillhör jag inte längre de unga och nya. Jag kan reflektera över en bransch som har förändrat sig kraftigt, och jag anar och hoppas att det bara är början. Vi har gått ifrån att kunden fick söka upp leverantörerna till att arbeta mer proaktivt. Beställare och kunder har återigen, precis som de gjorde för hundra år sedan, börjat sätta större värde på lokalproducerad sten. Det talas äntligen om miljöpåverkan och arbetsmiljö – på riktigt. I hela kedjan – från arkitekterna till beställarsidan – ställs högre och högre krav på sten med låg klimatpåverkan. Och med en sådan historia som den vår bransch har att falla tillbaka på står vi redo att möta framtiden – starkare än någonsin. JÖRGEN LUNDGREN VD, HALLINDENS GRANIT
Sten Fråga Kurt & Kai: Konsoller, stenrengöring oc
h uppdaterad hemsida
Sten Aktuellt: Fullsatt årsmöte
Sten Marknaden