Kanalen 1
4 Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 25 • Vecka
25 • TISDaG 20 juNI • 2017 samhälle &politik TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se MATHIAS LINDOW (L), kommunalråd och Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåkers kommun är glada över att det nu ser ut att kunna bli en lösning tillsammans med Trafikverket för att bredda vägavsnittet på 276:an förbi Luffarbacken i Åkersberga. Foto: Charlotta lambertz Nu kan det bli fyrfilig väg på 276:an vid Luffarbacken Österåkers kommun beredd att teckna medfinansieringsavtal med Trafikverket Väg 276 genom Åkersberga är hårt belastad under högtrafik där en av propparna är vägavsnittet förbi Luffarbacken. Trafikverket, som ansvarar för vägen, har dock inte lagt frågan om att göra dubbla körfält i båda riktningarna bland sina prioriteringar. Så nu är Österåkers kommun beredd att medfinansiera en ombyggnation. – Det har varit en lång process och jag är glad att vi slutligen fått med de ansvariga på Trafikverket i denna fråga. Måndagen den 19 juni ska kommunfullmäktige ta ställning till avtalet och om det godkänns, så skickar vi det direkt vidare till Trafikverket, säger Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåkers kommun. År 2005 färdigställdes en förstudie av dåvarande Vägverket med syfte att utreda vilka åtgärder som var möjliga för att förbättra trafiksituationen på 276:an genom Åkersberga. Österåkers kommun gjorde även en trafiksimulering år 2015 för att se eventuella kapacitetsbrister. Under åren 2010-2016 har ett projekt med så kallade trimningsåtgärder genomförts av Trafikverket på väg 276 för att förbättra framkomligheten. Bland annat har dubbla körfält i vardera riktning från rondellen vid Vaxholmsvägen fram till rondellen vid Margretelundsvägen slutförts. Men något som återstår av de föreslagna åtgärderna är att ha dubbla filer i båda riktningar även sträckan Margretelundsvägen-Söralidsvägen. Eftersom Trafikverket hittills inte har lagt vägavsnittet bland sina prioritemotiverar en medfinansiering från Österåkers kommun, säger Michaela Fletcher. – Den här breddningen förbi Luffarbacken och även den nya rondellen vid Sockenvägen är viktiga för att ge 276:an en högre kapacitet. Och ännu bättre blir det när järnvägsbron vid Båthamnsvägen blir verklighet, säger Mathias Lindow (L), kommunalråd i Österåkers kommun. ÖSTERÅKERS KOMMUN är beredd att medfinansiera en ombyggnation av 276:an vid Luffarbacken för att göra dubbla körfält i båda riktningar. IllustratIon: lotta stattIn ringar så vill Österåkers kommun gå in och betala för en breddning av vägen. Den preliminära kalkylen uppgår till 24 miljoner kronor där avtalet även omfattar 20 procent i oförutsedda kostnader, vilket ger en total kostnad på 29 miljoner kronor. Trafikverket kommer att vara byggherre och även ansvara för framtida drift. – Den här vägsträckan är egentligen ett statligt ansvar, men åtgärden bedöms ha hög samhällsekonomisk nytta vilket Charlotta Lambertz redaktionen@fixmedia.se Projektet startar så fort avtalet undertecknats, vilket sker när kommunfullmäktige i Österåkers kommun godkänt avtalet. Preliminärt kommer avtalet genomföras under 2017-2018.