Marknad 1
» Överledare i all ära men det känns som att du ä
r mer inne i fotbollen som den business-kvinna du är. Det handlar om marknadsföring och att dra in pengar till damfotbollen. Har jag rätt i det? – Som ordförande i Elitfotboll dam är det mitt huvuduppdrag kan jag känna. Att hitta nya vägar. Vi tappade tvavtalet till exempel och hade kunnat lägga oss ner och dö i besvikelse. Men vi startade och byggde en egen plattform istället. Vi gör OBOS Damall - svenskan TV tillsammans med Spring Media så vi kan producera och sända alla våra 132 matcher och bygga värde utifrån det. Har det fungerat? – Helt plötsligt har vi fått mycket mer exponering, bland annat i SVT och Sportspegeln och vi nådde en helt ny publik med den exponering som vi fick. Vi lyckades få avtal med både SVT och C more för ett antal matcher, men på vår plattform kan du se alla, om du har abonnemang. Vi säljer våra matcher till 50 länder. Senast var det Mexico som köpte rättigheterna för tre år. Tittar man på intresset för ligorna herr och dam så ökar damligan med 89 procent och herrligorna är ofta en mättad marknad medan vi har någ - onting helt nytt som växer fram. Du syns mycket i de sociala medierna med dessa budskap vilket är en medveten strategi antar jag? – Ja jag kommunicerar de här värdena och vill lyfta dem i mina flöden. Många associerar mig med fotboll så det är ett bra sätt att kommunicera både för de som finns ute i föreningarna, klubbarna, men också så att företag får upp ögonen för det. Företag tar också kontakt och vill ses helt förutsättningslöst för att diskutera de här frågorna. – Vi är också i en spännande tid. De nordiska länderna, Finland, Norge, Danmark och Sverige vill ha VM-finalen 2027, Göteborg fick dessutom damfinalen i Champions League 2021, man har även tagit en strategi i UEFA om hur man ska utveckla damfotbollen. Därför känns det jättekul att jag fick den här platsen i UEFA:s ”Mark - Annika på Food Tech 2019. Prins Carl Philip delade ut pris till vinnaren Björn Lagerman på Bee Scanning, eting Advisory Committee” för jag tror inte Sverige har haft någon representant där tidigare. Vad jobbar ni med för frågor där? – Vi förvaltar varumärken som Champ - ions League, Europa League, EM för herr- och dam, och det är gig antiska varumärken som omsätter enorma belopp. Utifrån mitt damperspektiv så finns det en häftig del i det här. I och med att man splittrat ansök an för herr och damfinalerna i Champ ions League så finns en jättemöjlighet att bygga det här kommersiella värdet för damerna. Partners som specifikt vill synas i de sammanhangen. Att jobba med det är jättekul, att trycka på och få saker att hända. Jag måste avslutningsvis komma tillbaka till det här med matutveckling och ditt arbete på Science Park. Be - rätta om vad du och ni konkret gör. – Science Park ägs av Örebro kommun, Karlskoga kommun, regionen och Öre - bro universitet. Om man tar den stora tanken så handlar det om hur vi ska kunna försörja en växande befolkning. Vi nyttjar cirka 70 procent av vår matproduktion idag men skulle behöva fördubbla det för att klara befolkningen 2050. Då behöver vi jobba mer med innovation och hur vi ställer om till mer hållbart. Vi slänger 25 procent av all mat, 30 procent av alla växthusgaser kommer från matproduktion och det är en stor miljöbov. Det har skrivits och pratats mycket om gråärtan. Varför är den så viktig? – Gråärtan är en hälsosam och klimatsmart gröda som vi odlade förr i tiden och som vi skulle kunna odla igen, om vi kan skapa efterfrågan. Vi har gjort tester att göra skolmat på gråärta och skulle vi få igång produktion så skulle vi kunna skapa många mervärden för miljö, människor och ekonomi. – Mycket handlar också om att vi vill försöka hjälpa företag utifrån forskning och samverkan med det offentliga samhället att utveckla nya hållbara produkter. Det är fantastiskt roligt att jobba med det här och ständigt se vad vi kan utveckla. Det finns en hel del till att berätta om Annika och hennes projekt, till exempel arenamaten och ingången till Bar - celona FC som stupade på att organisationen byttes ut, eller idén med sju sorters kakor som hon var och presenterade i New York och Hong Kong, eller Bshrd där man kan ge bort sin hotellfrukost för att minska matsvinn och hjälpa utsatta, men tiden räcker inte till allt. En sak är dock klar och det är att vi har långt ifrån hört det sista från Annika. Men jag sätter stopp för min intervju precis här. 22 Marknad Foto Jesper Eriksson