Marknad 1
Hur är läget? Dory Daoud. Suzanne Roos. Johannes
Oktay. Text Ulf Hjelting Dory Daoud äger, tillsammans med Michael Bar - som, restaurangen Ummy som öppnar den 20 september i de lokaler som en gång tillhörde restaurangen Wobbler. På menyn står, förutom en helt ny restaurang, mat från det libanesiska köket och svensk husmanskost. Hur går det? – Det går framåt och det går jättebra! Vi är på rätt väg och den 20 september, på kvällen, har vi premiär för Ummy. Från den 21 september tar vi mot beställningar för de som önskar göra så. Och vi har totalrenoverat hela restaurangen. Vad siktar ni på framåt? – Vi siktar på att skapa en trevlig miljö för våra gäster och att servera god mat. Helt enkelt en riktigt bra upplevelse för alla som kommer och besöker vår restaurang. Vad kan vi förvänta oss? – Man kan förvänta sig en restaurang med inslag både från det libanesiska köket, som det svenska köket. På lunchen kommer vi att ha libanesisk buffé och svensk husmanskost och på kvällarna blir det libanesisk mat, à la carte och grill. Suzanne Roos Högfeldt är vd för Road Partner Norden AB som anordnar kravutbildningar för yrkesförare. Företaget startade augusti 2015 och har sitt kontor på Aspholmen i Örebro. Hur går det? – Det går ruskigt bra! Vi har haft en tillväxt de senaste tre åren med en halv miljon om året. Nu har vi flyttat till egna lokaler på Aspholmen i Örebro och vi satsar nu på att digitalisera oss ännu mer. Vad siktar ni på framåt? – Vi siktar på en fortsatt tillväxt i den här takten som varit de senaste åren. Sedan arbetar vi på att utveckla ett starkare samarbete med liknande aktörer i branschen. Vi vill kunna leverera över hela Sverige. Kunderna befinner sig oftast över hela landet och vi vill finnas där kunderna finns. Vad kan vi förvänta oss? – Marknaden kan förvänta sig att se mer av oss i framtiden. Bland annat genom lanseringen av vår nya hemsida och genom våra samarbeten med andra aktörer över hela Sverige. Johannes Oktay äger tillsammans med broder David Dannes pub och restaurang vid Järntorget. På endast drygt fem år har de lyft restaurangen från att leva en ganska oansenlig tillvaro som lunchrestaurang till att bli en klassisk engelsk pub med över 200 öl att välja mellan. Fler förändringar är på gång. Hur går det? – Det går jättebra! Det rullar på med över 200 sorters öl att välja mellan. Vi gillar när det är mycket variation och nu kommer vi att hitta på nytt med maten. Restaurangen har en grundmeny, men som vi vill utveckla. Och sedan kommer vi att ändra inredning med byte av golv och stolar. Vad siktar ni på framåt? – Vi har ett motto: nöjda gäster skapar nya gäster. Därför hittar vi på nya saker hela tiden. Det kommer att bli tysk oktoberfest med märzen och tyska bärs och så har vi specialbeställt belgisk öl, som vi garanterat kommer att vara helt ensamma om att ha, till veckan med mat och öl från Belgien. Sedan kommer mikrobryggeriet Mikkeller på besök i form av Frida Jacobsen som genomför en ölprovning. Och så kommer vi att genomföra en ost- och ölprovning tillsammans med Närke kulturbryggeri. Vad kan vi förvänta oss? – Mera genuina saker, mer gästtappar och mer variation. Järntorget har blivit något av ”mattorget”. Vi som finns här kompletterar varandra och torget har ju ett helt annat utbud nu än för bara fem år sedan. Det kommer garanterat att fortsätta hända saker här. 62 Marknad Foto Tomas Karlsson Foto Tomas Karlsson Foto Ulf Hjelting