NYHETER En ny järnvägsbro byggs över Guldborg Sun
d i Danmark. ILLUSTRATION: BANEDANMARK Revolutionerande brobygge över Guldborg Sund förbereder Danmark för framtiden Banedanmark tar ett stort steg framåt i utvecklingen av infrastrukturen genom att konstruera en ny järnvägsbro över Guldborg Sund, som en del av uppgraderingen av RingstedFemern Banen. AV MARKKU BJÖRKMAN Denna ambitiösa satsning innebär byggandet av en ny klappbro bredvid den befintliga Kong Frederik IX’s bro, vilket är avgörande för att koppla samman den dubbla spårkorridoren som kommer att förena Europa när Femern-tunneln öppnar 2029. Många pelare I projektet ingår uppförandet av 29 bropelare och 14 broelement. Byggandet sker under utmanande förhållanden med lågt vattendjup vilket omöjliggör traditionell transport av material. Därför har Banedanmark valt en unik metod där bropelarna borras och gjuts direkt i vattnet. Detta kräver noggrann precision och ett innovativt tillvägagångs12 sätt, där betongen pumpas genom ett långt rör från Kong Frederik IX’s bro till konstruktionsplatsen. Konstruktionen av bropelarna ställs inför särskilda utmaningar, där den djupaste pelaren kräver borrning nästan 38 meter ned i havsbotten, genom kalk och kridt, vilket utgör en viktig milstolpe i projektet. Bropelarna, som har en höjd mellan 33 och 38 meter, är konstruerade för att stå stabilt trots sundets låga vattendjup, där majoriteten av pelarens struktur finns under vattnet. Ersätts av bussar Förutom brobygget kommer Prinsholmvej i Nykøbing Falster att stängas för trafik från påsken till hösten för att á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2024