Anders Kullingsjö, geotekniker vid Skanska, förel
äste om det svåra arbetet med att grundlägga i Göteborgs leriga mark. Arbetet skedde i samband med ett tunnelbygge för två järnvägssspår till Hamnbanan, den stora järnvägslänken för allt gods som kommer till och från Göteborgs Hamn. Anna Sturevik Storm på LabMind förbereder ett prov för skjuvstansing som skedde inför nyfikna besökare i företagets monter. Vid provning genom skjuvstansning trycks en stans upp i en innesluten provkropp, vilket tvingar fram ett geometriskt väldefinierat skjuvbrott. á Det är den stora järnvägslänken för allt gods som kommer till och från Göteborgs Hamn. Anders Kullingsjö berättade om det svåra arbetet med att grundlägga i Göteborgs leriga mark. Utöver detta skulle schakten utföras ner i ett vattenförande mäktigt sandlager. För att utföra de temporära konstruktionerna och den permanenta tunneln utfördes schakt och förankringar under grundvattennivån med hjälp av omkring 4000 krönmeter (spontlinjens utsträckning i plan) stålspont. I projektet beslutade man också att utsläppen av koldioxidekvivalenter skulle minska med 25 procent. Eftersom betongen står för de största koldioxidutsläppen i projektet 58 beslutades att ”Grön” anläggningsbetong skulle användas. Under dagen föreläste också Tobias Thorén vid SGI om arbetet vid det katastrofala skredet utmed E6 i Stenungssund den 23 september 2023. SGI:s TiB (Tjänsteperson i beredskap) bistod räddningstjänsten med geoteknisk sakkunskap på plats under räddningsinsatsen i samband med skredet i Stenungsund 23 september 2023. Jordlagren på platsen utgörs huvudsakligen av ett upptill cirka 40 m mäktigt lerlager och kvicklera har påträffats i tidigare utförda undersökningar. Skredet bedöms ha startat i en delvis utfylld slänt öster om E6. Skredet har sedan fortplantat sig á KTH-studenterna Naima Ozims och Staffan Risberg tilldelades SGF:s stipendium för bästa examens arbete 2023. Dag Pettersson på LabMind genomförde skjuvstansförsök i företagets monter. Skjuvstansning är en provningsmetod som SGI utvecklat för bestämning av odränerad skjuvhållfasthet i kohesionsjord. Med provningsmetoden bestäms hållfastheten i vertikalplanet, genom ett brott i leran i form av en vertikal cylinder, det vill säga en riktning i provet som avviker från andra provningsmetoder. Satt vackert för besökarna. Maskinuthyrarföretaget L5:s robot vandrade runt i mässgångarna och visade upp sig. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2024