Flyttning av borrmaskinens mellansköld. HS2-teame
t lyfter tunnelborrmaskinen Emily. FOTO: HS2 MEDIACENTER monterades under jord av ett specialistteam från Skanska Costain STRABAG joint enture, som hanterar denna del av den 230 kilometer långa sträckan från London till Birmingham. Ingenjörer kanske beundrar hennes slanka form, men det finns inget älvlikt med TBM Emily. En formidabel skärhuvuddiameter på 9,11 meter ger henne en omfång som är tillräckligt stor för att gräva ut den överdimensionerade hålighet som krävs för att klä HS2-tunnlarna. Specifikt utformad för att navigera genom Londons mjuka lera, fungerar TBM som en "jordtrycksbalansmaskin", vilket garanterar effektivitet i markuttagningen. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2024 Borrningen tar över ett år att slutföra - Vi arbetar för fullt med konstruktionen av HS2, för att leverera tunnlarna som HS2-tågen kommer att färdas genom under London, säger Malcolm Codling, projektledare på HS2 Ltd. James Richardson, VD för Skanska Costain STRABAG, tillade att HS2:s tunnelteam i London nu är på god väg att leverera en ny järnväg till hjärtat av London med lanseringen av TBM Emily. - Senare i mars kommer vi att lansera TBM Anne. Tillsammans kommer Emily och Anne att bilda tunneln från Old Oak Common till Greenpark Way, där de kommer att möta TBMs Sushila och Caroline, som redan är halvvägs genom sina resor från West Ruislip. Northolt-tunneln, som förbinder det nya "superhubben" Old Oak Common med West Ruislip vid Londons nordvästra kant, byggs i två sektioner. Medan TBMs Sushila och Caroline fräser fram sydost, leder Emily och Anne grävningen åt motsatt håll. Tillsammans kommer Emily och Anne att täcka 5 440 meter av de två tunnlarna. TBM Anne är schemalagd att följa efter Emily senare i mars. Deras grävning kommer att ta över ett år att slutföra. Inte riktigt i raketfart, men definitivt lika komplext som raketvetenskap. n Källa: HS2-Projektet/ High speed project 79