Kanalen 1
nr 5 • vecka 5 • tisdag 2 februari • 2016 Åkersbe
rga kanalen arbete &näringsliv 9 Viktiga frågor om lokalt företagsklimat Just nu pågår Svenskt Näringslivs Företagsklimatmätning 2016. De har nyligen skickat ut en enkät om det lokala företagsklimatet till 71 000 företag i alla Sveriges kommuner. I enkäten ber man företagen bedöma en rad faktorer som påverkar detta, till exempel den kommunala servicen, attityder till företagande, upphandling och kompetensförsörjning. – De har nyligen skickat ut en enkät om det lokala företagsklimatet till 71 000 företag i alla Sveriges kommuner. Vi vill gärna att du som företagare besvarar enkäten, säger kommunstyrelsens ordförande Michaela Fletcher (M). Det hjälper oss i utvecklingen av det lokala företagsklimatet, att av dig få veta både det du tycker vi gör bra och det du anser bör förbättras. Tillsamexportera eller importera. Men vissa beslut som rör företagens beslut om att växa, anställa eller investera kan kommunen påverka. Det kan till exempel handla om tillstånd och tillsyn, om bemötande och en tillförlitlig och snabb ärendehantering. – Att ha ett bra företagsklimat i vår kommun är en Michaela Fletcher. mans bygger vi det goda företagsklimatet. När villkor för företag och företagande diskuteras handlar det ofta om regleringar på internationell eller nationell nivå. Men företag verkar också i en närmiljö, en kommun, där de fysiskt finns och där beslut om att växa, anställa eller lägga ned fattas. En kommun kan inte påverka vilka lagar som stiftas internationellt eller nationellt, de kan inte påverka den enskilda företagarens beslut om att grundbult. Om vi lyckas ha många och växande företag i Österåker skapas det fler jobb och generar mer pengar till vår gemensamma välfärd, säger Michaela Fletcher. CHarlotta laMbertz Fakta: Varje år rankar Svenskt Näringsliv alla Sveriges 290 kommuner efter hur bra deras företagsklimat är. Rankingen bygger bland annat på en enkätundersökning om det lokala företagsklimatet. Se hela resultatet på www.foretagsklimat.se. KällfaKta: SvenSKt näringSliv Ägarna Mattias Karlström och Matti Karjalainen känner sig hedrade över att ha blivit utsedda till årets Jaktiabutik. De blev årets Jaktiabutik - för andra året i rad Jaktia i Åkersberga har för andra året i rad valts till årets Jaktiabutik. Ägarna Matti Karjalainen och Mattias Karlström är förstås hedrade över utnämnandet. – Det är fantastiskt kul. Vi vann ju förra året så det känns extra roligt att vi lyckats upprätthålla den höga nivån, säger Matti Karjalainen. – Det är verkligen roligt och känns som ett erkännande att av vår verksamhet, säger Mattias Karlström. Åkersbergabutiken har blivit utvald av sammanlagt 33 butiken runt om i Sverige med motiveringen: ”Med ett genuint engagemang för sälj och kundservice har medarbetarna i butiken under kort tid byggt en framgångsrik butiksrörelse. Medarbetarna i Jaktia Åkersberga är kunniga, professionella och mycket noggranna med det personliga bemötandet. Kunden är kung och butiken utstrålar sälj.” – När kedjan ska utse årets butik utgår de från flera olika kriterier som idérikedom, positiv trend med ökad försäljning, samt god ekonomi m m. En av våra framgångsfaktorer tror jag också är att vi lyckats bra med vår kundklubb. I stort sett har vi något som händer i klubben varje månad, säger Mattias Karlström. – Vi har ett bra sortiment och goda kunskaper om våra varor. Utbildningar har också blivit en större del av vår verksamhet, som till exempel Jägarexamen och styckningskurser, säger Matti Karjalainen. Butiken startade år 1997 och har ingått i Jaktiakedjan sedan 2007. Inriktningen är jakt, fiske och fritidsliv. Vad händer framöver? – Vi kommer att bygga om en del i butiken och sortimentet kommer fortsatt att utvecklas, så det blir lite nytt under året. Vi vill hela tiden fortsätta att utvecklas, avslutar Matti Karjalainen. CHarlotta laMbertz Boka en 1/18-del ett kvartal, ett halvår eller ett helt år, få 4 st gratis 1/72-del per bokning. Lämna ditt visitkort i lokaltidningen Kanalen - nå ut till alla hushåll i Österåker och Vaxholm! Kontakta oss på Fix Media AB Tel 08-540 883 00 Service & Tjänster 13 tillfällen under 2016 Antal Vecka Utgivning 1 v. 1 5 januari 2 v. 5 2 februari 3 v. 9 1 mars 4 v. 13 29 mars 5 v. 17 26 april 6 v. 21 24 maj 7 v. 25 21 juni 8 v. 29 19 juli 9 v. 33 16 augusti 10 v. 37 13 september 11 v. 41 11 oktober 12 v. 45 8 november 13 v. 49 6 december Helår = 12 betalda + 1 bonus Hem & Trädgård 13 tillfällen under 2016 Antal Vecka Utgivning 1 v. 2 12 januari 2 v. 6 9 februari 3 v. 10 8 mars 4 v. 14 5 april 5 v. 18* 3 maj 6 v. 22 31 maj 7 v. 26 28 juni 8 v. 30 26 juli 9 v. 34 23 augusti 10 v. 38 20 september 11 v. 42* 18 oktober 12 v. 46 15 november 13 v. 50 13 december Helår = 12 betalda + 1 bonus * Temanummer Bil & Båt 13 tillfällen under 2016 Antal Vecka Utgivning 1 v. 3 19 januari 2 v. 7 16 februari 3 v. 11* 15 mars 4 v. 15 12 april 5 v. 19 10 maj 6 v. 23 7 juni 7 v. 27 5 juli 8 v. 31 2 augusti 9 v. 35 30 augusti 10 v. 39 27 september 11 v. 43* 25 oktober 12 v. 47 22 november 13 v. 51 20 december Helår = 12 betalda + 1 bonus * Temanummer Kropp & Själ 13 tillfällen under 2016 Antal Vecka Utgivning 1 v. 4* 26 januari 2 v. 8 23 februari 3 v. 12 22 mars 4 v. 16 19 april 5 v. 20 17 maj 6 v. 24 14 juni 7 v. 28 12 juli 8 v. 32 9 augusti 9 v. 36 6 september 10 v. 40 4 oktober 11 v. 44 1 november 12 v. 48 29 november 13 v. 52 27 december Helår = 12 betalda + 1 bonus * Temanummer