Marknad 1
Från vänster: Emilie Pless, Peter Förnell, Jonas
Moberg, Daniella Andersson, Lasse Erlandh, Peter Volk. NYA TIDER FÖR FILMPRODUKTIONSBOLAGET TAKEOFF TEXT: PELLE BLOHM FOTO: TOMAS KARLSSON TakeOff är ett av Sveriges äldsta produktionsbolag och har funnits i Örebro sedan 1983. De producerar framför allt beställningsfilm åt näringslivet, myndigheter och organisationer. De senaste åren har TakeOff gått in i en ny fas med ny grafisk profil, nya medarbetare, nya kunder, nya produkter och fräscha nya lokaler vid Gamla Vägen, Aspholmen. TakeOff opererar i en spännande tid i en intressant bransch. Sedan jag började göra intervjuer för denna tidning så har jag insett att Örebro har väldigt många företag och många av dessa företag är relativt anonyma på hemmaplan men bär på en stolt historia och har utfört uppmärksammade uppdrag på annan ort. TakeOff är ett av dessa företag. De senaste åren har företaget gått in i en ny fas och jag passar på att göra ett besök i deras helt nya lokaler på andra sidan järnvägsspåret från Gustavsviksrakan. Det är inte länge sedan hela platsen var en uppgrävd grusbelagd byggarbetsplats där man knappt kom fram varken med bil eller cykel. Det vet jag för att jag då och då besöker ett företag i grannhuset. Men nu är det asfalterat, parkeringsplatser är uppritade och ingången inbjudande och fri från hinder. Det luktar till och med nytt när jag kommer in i lokalerna, en gigantisk gammal filmkamera som påminner mig om den digitala utvecklingens snabba framsteg står placerad innanför dörren. Jag och min fotograf blir välkomnade och får snabbt en kort rundvandring, den tvååriga Zingo får ett spel och drar runt med en imponerande energi. En stark energi och engagemang är också vad arbetsplatsen utstrålar, det känner man på en gång. I kontorslokalen finns ett imponerande och rätt unikt fullproppat filmarkiv. Längre in finns redigeringsrum, ett kök, ett litet bordtennisbord och mötesrum. Men till största delen är det öppna ytor med närhet till varandra. TakeOff har alltså funnits sedan 1983 och har under i princip alla år drivits och ägts av Janne Svensson som numer är senior adviser hos företaget. För några år sedan tog de två tidigare anställda, Jonas Moberg och Peter Förnell, över ägarskapet och har sedan dess långsamt med grunden i historien format TakeOff till vad det är idag. Det har inneburit rekrytering av nya medarbetare, ny grafisk profil, ny hemsida, till viss del nya kunder och så de nya lokalerna. Så historien kopplas fint ihop i ett balanserat nu med en stark fokuserad blick i framtiden. Som nya ägare vill Jonas och Peter lyfta fram alla medarbetare i företaget som en enhet med olika kvaliteter. Det är också därför denna intervju blir lite ovanlig då jag fick sätta mig med alla sex anställda och en praktikant för att lyssna på deras presentationer och historier. Allting får inte plats här tyvärr men hos TakeOff så arbetar förutom ägarna Jonas Moberg, vd/producent, Peter Förnell, fotograf/redigerare även Daniella Andersson, producent, Lasse Erlandh, projektledare/marknadsansvarig, Emelie Pless, producent och Peter Volk som är grafiker/redigerare men där företagskulturen innebär att de alla är engagerade i varje projekt tillsammans som ett lag helt utan hierarkier vilket de menar är viktigt att lyfta fram. Vad gör då TakeOff mer konkret? Lasse Erlandh: Vi gör beställningsfilm, tar uppdrag från kunder precis som vi alltid gjort. Men sedan ett halvår tillbaka har vi även börjat producera produkter vilket är en helt annan grej. Nu har vi snart två produkter, digitala utbildningar, en som handlar om ergonomi(redan klar) i kontorsmiljö och en som handlar om informationssäkerhet. De är cirka 30 minuter långa och man genomför dem via sin dator eller surfplatta. Det här är nytt för oss! Så ni har vänt på begreppen lite grann här? Lasse Erlandh: Poängen är att bredda oss och våra erbjudanden. För det är väldigt tacksamt för mig och mitt perspektiv att inte bara ringa och spåna fram idéer hela tiden. Vilket förvisso är kul men krävande. Som komplement är det då skönt att ha färdiga produkter att ta ned ifrån hyllan. Jonas Moberg: Efter att Janne sålde till oss så har vi mer och mer försökt göra företaget till vårt men samtidigt behålla kärnan som Janne byggt upp. Så vi gör beställningsfilm direkt åt kund inom näringsliv, större organisationer och myndigheter. Det är kärnan. Många 28