Marknad 1
Ökad drivkraft bland yngre resenärer att kombiner
a affärs- och privatresande. AI OCH ANNAN SMART TEKNIK UNDERLÄTTAR AFFÄRSRESENÄRERS VARDAG TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD Affärsresesektorn präglas just nu av flera spännande trender, bland annat en ökad drivkraft bland yngre resenärer att kombinera affärs- och privatresande, ett beteendemönster som allt mer påminner om privatresenären och att affärsresandet faktiskt har en strategisk betydelse för företags resultat. Affärsreseföretaget Egencias senaste affärsreserapport visar att företag som fortsätter att skicka iväg sina medarbetare på affärsresor har en konkurrensfördel gentemot företag där man minimerat eller nästintill slutat resa. I rapporten framgår att företag som drar ner på sitt affärsresande inte är lika framgångsrika och lönsamma som andra företag. Arbetsgivare som fortsätter satsa på affärsresande är helt enkelt mer framgångsrika eftersom man aldrig kan rationalisera eller digitalisera bort det mänskliga mötet med kunder och samarbetspartners. Samtidigt är 42 det förstås viktigt att ha en resepolicy på plats som gör att affärsresekostnaderna inte skenar iväg. Många fördelar med stark affärsresekultur Mer än hälften av de tillfrågade företagsledarna håller med om att en stark affärsresekultur idag är avgörande för resultaten i deras affärsverksamhet. Av rapporten framgår också att företag med en stark affärsresekultur har uppvisat betydande förbättringar när det gäller kundlojalitet, lönsamhet, marknadsandel och tillfredsställelse hos de anställda. Även om dagens företagsledare är väl medvetna om vad en stark affärsresekultur är, och varför den är grundläggande för företagets tillväxt och konkurrenskraft, ser mindre än hälften av dem detta som något att prioritera. Endast en tredjedel av de tillfrågade uppger att deras organisation faktiskt har en stark affärsresekultur, och majoriteten säger att resorna ofta ses som en kostnad som måste skäras ned. Enligt Michael Schüller, vd på Egencia Sverige, har affärsresenärers och privatresenärers beteendemönster och krav på att ständigt ha smidig tillgång till information blivit allt mer likartat på senare år. Man förväntar sig helt enkelt att kunna boka och omboka sin resa lika enkelt och smidigt, oavsett om man reser privat eller i tjänsten. Att snabbt kunna få överblick över olika transportalternativ, flygtider och liknande i mobilen eller surfplattan är lika viktigt för affärsresenärer som för privatresenärer. Yngre vill kombinera privat- och affärsresor En tydlig trend som verkar vara här för att stanna är ”bleisure”, kombinerade affärs- och privatresor. Den här typen av resor ökar främst bland yngre affärsresenärer som gärna vill passa på att stanna kvar på destinationen i ytterligare ett par dagar när affärsmötena är avklarade. − För tio-tjugo år sedan började man ofta sin affärsresebana i trettio- eller fyrtioårsåldern. Då har många redan hunnit bilda familj och vill förstås åka hem så snabbt som möjligt när affärsmötena är avklarade. Nu ser vi att gruppen yngre affärsresenärer ökar, man börjar helt enkelt resa tidigare i karriären. Medarbetare som gillar att resa och upptäcka nya destinationer vill ofta passa på att stanna kvar ett par dagar i privat regi när de befinner sig på en intressant plats. Företag som ger utrymme för detta kan stärka sin attraktionskraft som arbetsgivare för den yngre generationen, menar Michael Schüller. Artificiell intelligens gör det också möjligt att enkelt samla statistik över affärsresenärernas beteendemönster när de bokar sin resa och när de befinner sig på resande fot. Det gör i sin tur det enkelt för företag att identifiera förändringar i sina medarbetares beteendemönster och anpassa resepolicyn utifrån det. Nästa steg i den tekniska utvecklingen är olika typer av röststyrningstjänster som gör affärsresenärernas vardag ännu smidigare och enklare. ®