Marknad 1
Jonas Moberg och Peter Förnell är ägare av TakeOf
f. andra filmbolag gör reklamfilmer åt reklambyråer eller spelfilmer eller kanske lite av varje. Men vi har verkligen nischat oss till att göra beställningsfilm, även om vi ibland förstås också samarbetar med reklambyråer. Peter Förnell: Janne var en företagare in i märg och ben och under flera år var SAAB TakeOff:s enda större kund och när han insåg faran med det så arbetade han fram en ny strategi där han skulle stå på tre ben. Dessa var och är företag, myndigheter och branschorganisationer. Lasse Erlandh: Vi gör produkter där kunden ställer höga krav på information och pedagogik. Det låter kanske trist och torrt när man säger det men det är nog så viktigt. Där är vi också väldigt duktiga vilket vi själva glömmer ibland. Film som ger resultat och vi berättar med hjälp av film, säger mycket av det vi gör. Peter Förnell: Men visst vill vi även göra filmerna snygga men de är ju innehållsbaserade. Jonas Moberg: Det finns vissa ramar förstås så man kan inte hitta på vad som helst men vi måste även ha roligt på jobbet. När jag började här så kom jag ifrån reklamfilmsvärlden och hade mycket idéer med kortfilmer. Så det tog ett tag för mig att vänja mig och uppskatta det vi gör här. För det blir väldigt mycket jobb nära kunden och försöka förstå deras behov och hjälpa dem att tänka. Peter Volk: Jag tror också att det är ett generationsskifte hos de som beställer film idag. Tidigare nöjde man sig med standard formulär 1A. Nu förväntar man sig att produktionen vi gör ska se ut som vilket teveinslag som helst med grafisk profil, avancerad grafik, klippning och musik. Känns det som en nystart för TakeOff och att ni börjat om i och med flytten och de andra förändringarna? Peter Förnell: Det är kanske inte så mycket att vi börjat om utan mer att vi har börjat styra själva lite mer. Jonas och jag kan ju jobbet men vi hade inga erfarenheter att driva företag när vi tog över så inledningsvis har vi via Janne som senior adviser drivit det i hans anda. Det är väl inte förrän nu vi känner att vi driver företaget. Jonas Moberg: Vi gjorde verkligen så till en början att vi bara körde på. Först enligt Janne då vi inte hade så mycket annat att förhålla oss till. Så som Peter säger så är det nog inte förrän nu, tillsammans med medarbetarna, som vi börjat tänka på vart vi vill framöver. Lasse berättade om de digitala utbildningarna som ni producerat. Det är en ny inriktning förstår jag? Jonas Moberg: Ja, den stora grejen på slutet är att vi gjort den här utbildningsfilmen via e-learning. Det är förstås en teknisk utveckling, för förr gjorde vi vhs-kopior och dvd:er, nu kan vi göra en film via e-learning som kunden får skickad till sig och där de får en inloggning för att gå in och ta del av e-learning som är filmbaserad. Det är lite vår grej. Många e-learning är bildspel med en speaker. Daniella Andersson: Här tycker jag även att vi kan säga att vi tagit steg närmare till att bli ett utbildningsföretag också. Att vi går lite hårdare på det än vi gjort tidigare. Lasse Erlandh: Ja, branschen förändras. Jag ser att den där gränsen mellan att vara ett filmproduktionsbolag, IT-företag, kommunikationsbyrå eller reklambyrå inte är lika tydlig idag. Vi är till exempel kanske tio procent ett IT-företag idag vilket vi inte var tidigare. Det är intressant att sitta och lyssna på medarbetarna på TakeOff, nästan alla har varit Stockholm under perioder men vänt därifrån, de uppskattar att man jobbar tillsammans med de speciella kvaliteter de alla har. Ofta slutar det med att hela gänget samlas kring en brainstorming angående någon kund. Det är som Daniella Andersson säger: – Alla flyter lite mellan rollerna och alla backar varandra när det behövs. Vi spånar fram idéer tillsammans och det har jag inte upplevt någon annanstans. Men även Emilie Pless, som varit kortats tid på företaget, ser mycket positivt på TakeOff sedan hon började för cirka tre månader sedan. – Jag tycker att det är kul att börja just nu när det är någon sorts nystart med ny lokal och ny utveckling. Det vore kul om ännu fler företag som har sina huvudkontor i Örebro fick upp ögonen för oss. Det är ju så lätt i en stad som Örebro att bara träffas och diskutera film. Innan jag går vill man även berätta att TakeOff har ett nära samarbete med Örebro universitet via ett film- och kommunikationsprogram där Jonas är en av huvudlärarna på beställningsfilmskursen. TakeOff samarbetar även med teckenspråkstolkar och skådespelare från Länsteatern och Lerbäcks teater. Jonas Moberg: Ibland gör vi filmer som är dramatiserade och då behöver vi skådespelare. Vi använder även externa fotografer. Å de gör det med ett företagsdokument som säger att: ”Vi producerar rörlig kommunikation och vi gör det med engagemang, trygghet och kvalitet. Kunderna ska vara trygga hela resan och nöjda med produkten.” ® 30