AMES 1
OMSLAGSPROFIL REGIONENS AFFÄRSMAGASIN NUMMER 9 20
18 Energifabriken Hjälper andra företag bli fossilfria Tjejer och Teknik Edvira jobbar för mer programmering i skolan Årets företagare Sigge Bilajbegovic har byggt sitt företag från grunden Usifys VD Bjarte Bugge tröttnade på hur vi tar fram nya produkter och tjänster. Genom att starta företaget Usify vill han bidra till en meningsfull förändring och få jobba på nya sätt. Bjarte Bugge VD, Usify Tema: Innovation week Marknadsskola, Krönikor, Technopolis, Resetips m.m. DESIGN THINKING TEXT: KARIN WIKLUND FOTO: BJÖRN LISINSKI – Vi satt på vårt kontor och kom på häftiga lösningar och tjänster och gick sen ut och pushade det, säger han. – Det fanns ingen verklig fokus på kunderna och deras behov. Det skapades, och skapas fortfarande, tjänster och produkter som inte upplevs som betydelsefulla eftersom man inte löser ett problem eller tillgodoser ett behov på ett för kunden meningsfullt sätt. Det kanske började med ett behov men sedan tappade man fokus på användaren. – Ett företag kanske startade för att man såg ett behov man kunde lösa med en produkt eller tjänst och så skapade man den. Ett vanligt scenario är sen att bygga en organisation som växer, man anställer och bygger strukturer i organisationen, organisationen tar uppmärksamheten och man tappar fokus på både kunden och nyttan. PÅ USIFY ARBETAR DE UTIFRÅN Design Thinking. – Design Thinking är ett systematiskt sätt att gemensamt lösa problem med fokus på användaren. Man utgår alltid från människan och det är viktigt att hela tiden vara medveten om att andra personer ser, uppfattar och upplever saker på ett annat sätt än vad man själv kanske gör, förklarar Bjarte. – Det första vi gör i ett projekt är att definiera 20 startpunkten. Vad är det vi är ute efter att göra? Vill vi förenkla för läkare att hitta information om en patient? Vill vi öka företagets konkurrenskraft genom att ge kunden en bättre upplevelse av vår produkt? Vill vi i en koncernledning förtydliga och kommunicera hur verksamheten ska kunna nå sina mål? Vad det än är behöver vi definiera en startpunkt och ett mål. NÄSTA STEG ÄR att undersöka problemet. – Vi är ute efter att lära oss så mycket som möjligt om situationen, användarna och intressenter, vad de vill göra och hur nuläget ser ut, berättar Bjarte. – Det blir ofta djupintervjuer och observationer på plats. Vi kanske är med på Vårdcentralen eller hos handläggaren eller varför inte i hytten hos en lastbilschaufför. Vi är hos de människor vars problem vi ska lösa, vars behov vi behöver identifiera och hitta lösningar för att tillfredsställa. Observationer är viktigt eftersom det ofta är skillnad på vad man faktiskt gör och hur man beskriver det själv. Tänk på när du ska hälla socker i kaffet från en liten sockerpåse. De allra flesta beskriver det som att de river av änden på påsen och häller sockret i kaffet. I själva verket, om man observerar någon som häller socker i kaffet, brukar de allra flesta skaka påsen innan de river av änden. Men det glöms ofta bort när de ska berätta hur de gör. Därför kan observationer på plats vara väldigt bra för att förstå vad som faktiskt händer. I DET HÄR LÄGET är tekniken ointressant. – Vi ägnar inte en tanke åt vilken teknik vi ska använda för att lösa problemet i den här fasen. Det är inte intressant om det ska vara en app eller en hemsida, en ny process eller ett nytt verktyg. Tekniken kommer i ett senare skede. Då är det lättare att hitta rätt teknik för problemet, ett än rätt problem för tekniken säger Bjarte. – Det är viktigt att ge sig tid till att förstå problemet innan man ger sig på en lösning. Många kommer till oss och säger att ”jag vill ha en app”. Då frågar vi varför. Ibland får vi svaret att man vill ha appen för att alla andra har det. En app kanske inte är den bästa lösningen. Det är lätt att fastna i en tekniklösning i början av ett projekt men det är inte alls säkert att det är den bästa lösningen. Man kanske inte vet tillräckligt om problemet än. NÄR MAN SAMLAT IN INFORMATION om problemet och människorna som berörs gör man en analys för att faktiskt förstå – Vi tittar igenom all data vi har samlat in och