AMES 1
CREARUM AB TAR FRAM INNOVATIVA LÖSNINGAR ”Den dag
EQT säljer ett bolag ska det finnas strukturer, styrning och kultur för innovation på plats. Innovationsförmågan är A och O”, säger Thomas von Koch, VD för EQT i en artikel i tidningen Chef nyligen. Det uttalandet säger en del om vad som håller på att hända på marknaden. Crearum var mycket tidigt ute när det gäller att arbeta systematiskt med innovationsledning och att utmana och ta tillvara på medarbetares och intressenters idéer för att utveckla verksamheten. GRUNDEN FÖR ATT FRÄMJA IDÉUTVECKLING och innovationsförmåga ligger i att utgå från en utmaning som inte går att hantera genom att göra som man alltid har gjort - utan som kräver nya lösningar. När man står inför en sådan situation behövs effektiva arbetssätt som ger utrymme för idéutveckling. Hur mycket nytänkande som krävs och inom vilket område styrs av utmaningen. Detta är utgångspunkten i Crearums metodik och i praktiken innebär det att man oavsett bransch och typ av utmaning kan arbeta med skalbara arbetssätt för idéer och innovationer. – SAAB Support och Services och Strömsholmen i Tranås jobbar med förbättrings- och idéarbete i kreativa rum med specifika spelregler och metodik för mötena. Elekta, Länsförsäkringar och Stångåstaden är exempel på verksamheter som jobbar med idéutveckling i vardagen i sina förbättrings- och LEAN-processer, inleder grundaren Ewa Svensson. – SAAB Aeronautics, Region Östergötland och Verisure Innovation driver projekt med högpresterande innovationsteam för att hitta radikala idéer. Exemplen är många och visar på bredden av angreppssätt, fortsätter kollegan Kristina Swenningsson. Hundratals företag har sedan Crearum grundades 2005 genomfört kreativa workshops kring specifika frågor som kan handla om strategiarbete, nya arbetssätt, omorganisationer, lessons learned, kundundersök24 »Alla kan utveckla sin förmåga att jobba mer systematiskt och effektivt och dra nytta av och utveckla de idéer som medarbetare och intressenter har« TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: BJÖRN LISINSKI ningar, smartare försäljning eller andra aktuella frågor. – Kunderna kan alltså välja hur de vill utveckla sin innovationsförmåga, säger Ewa Svensson. Antingen utgår man från en utmaning för att med vår hjälp komma fram till en innovativ lösning, alternativt utvecklar man ett systematiskt arbetssätt för att säkra innovationsförmågan. Båda sätten skapar resultat, lärande och hjälper medarbetarna att rikta sin energi och sina idéer på rätt saker. CREARUM HAR I SEX ÅR DRIVIT TRAMPOLIN, ett nätverk för innovationsledare. – De är uppdelade i tre olika grupper och vi har nätverksträffar sex gånger per år i varje grupp, samt två CREARUM AB GRUNDADES: 2005, som en avknoppning från Linköpings universitet. AFFÄRSINRIKTNING: Genom kreativa arbetssätt tar de vara på medarbetares och intressenters idéer för att hantera förändringar, skapa nya möjligheter och lösa problem. Deras tjänster innebär innovationsledning, leda kreativa workshop, processledning hos kunder på plats, att leda innovationsprojekt samt utbildning. ANTAL ANSTÄLLDA: 2. OMSÄTTNING PER ÅR: Cirka 2,5-3 miljoner kronor.