AMES 1
MEDIA OCH REKLAM PERMANENT PRODUKTPLACERING På en
a axeln finns en tatuering som föreställer tellicherrypeppar. På den andra en kronärtskocka, en majskolv och en Scanpan CTX. Vi följer med kocken Fredrik Malmstedt till Gotland, där han förevigar favoritkvarnen – en Zassenhaus München – på sin högra vad. – I stället för att köpa tavlor och hänga på väggen gör jag tavlor och placerar på mig själv, förklarar Fredrik. Fredrik Malmstedt kom till Gotland år 2005, efter att ha arbetat på många fina krogar runt om i världen. Han blev både kär i ön och i en kvinna från ön. Tillsammans öppnade paret krogen 50 kvadrat ute på den gotländska landsbygden. På den tiden var det ganska ovanligt att driva en krog ute på landet, så de fick kämpa för att få uppmärksamhet. Men de lyckades. Redan åtta månader efter öppning tilldelades 50 kvadrat priset för Årets Krog. Fredrik drev 50 kvadrat i ungefär 10 år. Vid den tiden var han också medlem i Svenska Kocklandslaget och det var framför allt därigenom som han kom i kontakt med Sundqvists produkter. Fredrik berättar att han ville arbeta med bra produkter och att Sundqvists sortiment matchade hans profil. – På den tiden var Sundqvists portfölj inte lika stor. Men sedan jag började arbeta med Sundqvist har jag alltid blivit försedd med de bästa grejerna, säger Fredrik, medan tatueraren fyller i konturerna till kryddkvarnen. PATRICK ”PALTEN” JONSSON äger Van Palten Tattoo i Visby. Fredrik har gjort alla sina tatueringar i hans studio. Den 58 första, kronärtskockan på vänster axel, kom till efter en jobbintervju. Fredrik fick frågan: ”Om du var en grönsak, vilken skulle det vara?”. Svaret blev just kronärtskocka. Den är taggig och lite bitter, men har ett gott hjärta. Sedan dess har Fredrik fyllt armen med saker han tycker om och som är kopplat till hans liv. Förutom grönsaker finns namn på olika gator och städer som har betytt något särskilt för honom. Han är född och uppvuxen i Arvika, han har tävlat med landslaget i Luxemburg och han har arbetat i städerna New York, Chicago och Rom. En heltatuerad arm, likt Fredriks vänsterarm, kallas populärt för sleeve. Därför har han tatuerat in en skjortärm (sleeve på engelska) på handleden, med en manschettknapp i form av 50 kvadrats logotyp. Högerarmen är Fredriks rock’n’rollarm med bland annat pepparkorn från Santa Marias tellicherrypeppar. Fredrik, som är ambassadör för denna indiska svartpeppar, menar att det är den absolut finaste pepparsorten i världen. Han har både gått i pepparskola samt föreläser och håller utbildningar om tellicherrypeppar. Fredrik säger att han aldrig någonsin skulle använda färdigmald peppar. För honom är det en självklarhet att en riktigt bra peppar mals i en riktigt bra kvarn. Därför föll valet av tatuering på en pepparkvarn från Zassenhaus, som han verkligen älskar och kan bära på kroppen med stolthet. – Varför ska man ha något annat, när man kan ha det bästa?, säger Fredrik och ler. n BONNIERS MAGASIN GÅR SAMMAN Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle bildar Sveriges ledande aktör inom livsstilsmedier. Bonnier har fattat ett inriktningsbeslut om att skapa Sveriges största magasinsverksamhet genom att koncernens två svenska magasinsföretag ska gå ihop: Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle blir en enhet vid årsskiftet. Planen är att de två verksamheterna går samman till en enhet som kommer att vara en del av Bonnier News. Den nya enheten kombinerar Magazines & Brands starka varumärken med News digitala utvecklingskraft och räckvidd. Tillsammans hade de två bolagen under 2017 en omsättning om cirka 1 200 miljoner kronor. LARS DAHMÉN, vd för Bonnier Magazines & Brands: –Magazines & Brands premiuminnehåll, starka varumärken och nära relationer till målgrupperna, tillsammans med räckvidden och den digitala kraften som finns inom News, ger oss en rejäl styrka framåt. Som en del av News får vi en digital verktygslåda som ingen annan nordisk aktör kommer i närheten av. Nu får vi bästa möjliga förutsättningar att öka farten i utvecklingen av både befintliga och nya digitala produkter samtidigt som vi fortsätter att vårda premiumprodukter som Sköna Hem, Privata Affärer, M Magasin och Lantliv som fortsätter att vara starka och lönsamma. Arbetet med samgående påbörjas omgående och kommer att ledas av Lars Dahmén vd för Magazines & Brands. Den nya starka verksamheten ska vara på plats vid årsskiftet och drivas som en egen enhet inom Bonnier News, ledd av Anna-Clara Welander, som idag är chef för Bonnier News Lifestyle. Welander rapporterar till Anders Eriksson, vd för Bonnier News. n