Nöjesnytt Växjö 1
loreen Fem år efter vinsten i Eurovision och det
stora internationella genombrottet är Loreen tillbaka, lika egensinnig och utmanande som vanligt. Den 19 augusti är hon också tillbaka i Växjö, där hennes segertåg började, då hon står på Stortorgets scen under årets Karl-Oskardagar. L oreen halkade in i musikbranschen tack vare en envis syster. Utan Loreens vetskap anmälde nämligen systern henne till TV-programmet Idol – och Loreen nappade. Tack vare ett wildcard från juryn gick hon vidare till final och slutade så småningom fyra. Men redan där och då gick det att se att Loreen – eller Lorin Zineb Nora Talhaoui, som hon egentligen heter – inte var en vanlig Idol-deltagare, eller artist. Det fanns hela tiden något lite truligt, bångstyrigt och egensinnigt över henne, något som gjorde att hon inte riktigt passade in i ett så mallat format som Idol är. Det första musikaliska livstecknet från Loreen efter Idoltiden var singeln The Snake, tillsammans med Rob’n’Raz. Låten blev ingen större framgång och Loreen tillbringade de följande åren med att jobba med och utbilda sig inom TV-produktion på olika sätt. Det skulle dröja ända till 2011 innan hon gjorde comeback på musikscenen och den här gången i ännu ett mallat TV-format, nämligen Melodifestivalen. Med låten My Heart Is Refusing Me hade hon dock större möjligheter att påverka både sin image och sin musikaliska framtoning, en chans hon tog tillvara på med råge. Även om hon inte tog sig hela vägen blev låten en stor hit och vann pris som Årets Låt på Gaygalan. Men det var 2012 som skulle bli Loreens stora år och det hela började – i Växjö. Alla som var på plats i Vida Arena under Melodifestivalens första deltävling det året kan intyga att Loreens framträdande var något alldeles extra – något som aldrig setts tidigare i dessa sammanhang och något som var nästan för bra för den tävlingen. Växjöpubliken förstod det, svenska folket och till slut fattade hela Europa också och röstade den 26 maj fram Loreen och låten Euphoria till vinnare i Eurovision, med rekord i antalet tvåor. Loreen själv fattade inte riktigt vad hon ställt till med, och någon eufori var det inte att tala om, berättade hon för Elle häromåret: –Jag var så grön att jag inte förstod varför Christer Björkman jublade så mycket. Jag trodde bara att det var folkets röster som räknats och satt och väntade på en omgång med juryns poäng. Så jag väntade mig egentligen en mycket längre kväll. Därefter började jag noja över att jag inte hade mina hörlurar på mig och oroade mig över att de skulle behöva dra upp alla mina kläder inför kamerorna när de fäste utrustningen igen. Det var bara praktiska bekymmer. Att jag vunnit slog mig först på scenen, när jag insåg att det faktiskt inte behövdes några snygga moves och att jag bara kunde sjunga rakt upp och ned och själv försöka ta in själva ögonblicket. Efteråt beställde jag roomservice och sov som en bebis, men jag hörde i alla fall hur Christer Björkman åkte i poolen för att folk var så glada och fulla. Trots vinsten i Eurovision och alla hyllningar uteblev det stora internationella genombrottet för Loreen, kanske återigen för att hon valde att gå sin egen väg. Det blev återigen tyst och när hon i år avslöjade att hon skulle göra comeback i Melodifestivalen höjdes många ögonbryn. Låten Statement var, sina högt ställda konstnärliga och musikaliska ambitioner, enligt experterna för ”svår” för publiken och Loreen åkte ut i andra chansen. Det är dock inget som verkar bekymra Loreen, som fortsätter förfina sin vision och sitt personliga uttryck. Kanske finns lite av förklaringen i följande citat, också det från Elle: –Mitt ursprung är berbiskt. I den kulturen är talang en gåva som man måste respektera och som inte bara tillhör just dig. Du anses kanalisera någonting som är mycket större än dig själv. Då kan inte andra människor bestämma hur du ska sjunga och klä dig. I TEXT: OLA KARLSSON FOTO: ANNIKA ASCHBERG 16 | nöjesnytt