Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44 750 funktionärer bakom en LPGA
-tävling Vi LPGA-spelare är ständigt på resande fot. Men även om det varje vecka handlar om en ny plats för oss, upprepar sig rutiner- na. Det är lätt att glömma bort vilket jobb som läggs ned på varje ort för att få tävling- en till stånd. Det är ett mycket mastigt arbete att arrangera ett LPGA-evenemang. De flesta arrangörerna har ett helt års arbete bakom sig när det är dags för tävling. Under mina vistelser i Phoenix bor jag hos Geri och Harry Cavanagh. Mina värdar är ordförande respektive vice ordförande i sty- relsen för Phoenix LPGA-tävling. Genom dessa vänliga människor har jag fått en god inblick i hur det går till att arrangera en LPGA-tävling. LPGA ger den lokala tävlingsledningen vissa riktlinjer. Efter tävlingen betygsätter och kritiserar LPGA-funktionärer och före- slår eventuella ändringar inför nästa år. Även om det finns riktlinjer att följa, så är variationerna stora på hur de olika tävlingar- na genomförs. Pengar till välgörenhet Hur går man då till väga? Ja, det första som måste till är en prispott. Utan den blir det ingen tävling. Tävlingsledningen går ut bland vänner och företagare och tigger pengar. Oftast är det människor som vill stödja välgörenhetsinslaget i tävlingen, som ställer upp. I Phoenix t ex går en del av peng- arna till Samaritansjukhuset. Det finns olika grader av sponsoring. De största donatorerna får fri reklam, biljetter till tävlingen, pro am-platser och tillgång till VIP-rum. Det gäller att vara ute i god tid i sponsorraggningen för att kunna få företa- gen att planera in ett åtagande för LPGA in- nan företagens budget för året är lagd. Övriga intäkter kommer från biljett- pro- gram- och souvenirförsäljning. Kostnaderna för en tävling är också stora. Förutom prispotten ska det ut pengar till an- nonsering, reklam och annan PR-verksam- het. Likaså pro am-spelet, sociala funktioner, administration, banhyra, förtäring och andra operationella kostnader tär på kassan. 18 kilometer rep Tävlingsledningen samordnar allt arbete. I tävlingsledningen finns ett par heltidsan- ställda personer som gör allt grovjobb. Des- sa hyr in de krafter som kan behövas inom olika områden. Tex en tävlingsproducent, en agent som tillhandahåller all tävlingsut- rustning - tält, rep, staket, resultattavlor etc. Nämnas kan att det går åt cirka 18 kilometer rep på en normal bana. Repen sätts upp av säkerhetsskäl och för att hålla publiken un- der kontroll. I tävlingsorganisationen ingår cirka 750 personer. Dessa är oftast medlemmar i or- tens golfklubbar. De ställer upp gratis och som ersättning får de fritt tillträde till tävling- en under hela veckan. De måste dock betala för den enhetliga klädsel, som alla i tävlings- organisationen alltid bär. Arbetsuppgifterna varierar. De flesta får en station på banan som forecaddies, som ordningsvakter. Andra uppgifter kan vara att sköta resultattavlor, jobba som värdinnor i omklädningsrum, ha hand om registrering- en, ge ut eller samla in scorekort, vara vär- dinna i pressrummet, skjutsa spelarna till och från hotellen, vara en s k »scorer» som följer med i varje boll och för score. Pressen mycket viktig Åskådarna lockas till tävlingen genom an- nonsering i tidningarna och genom reklam i radio och TV. Marknadsföringen drar igång långt, långt före tävlingsveckan. Det är mycket viktigt att vara god vän med pressen om tävlingen ska få den publicitet man eftersträvar. Ett par månader innan täv- lingen bjuds pressen in till en pressdag. Journalisterna får information och de får spela banan. Ett par av de bättre spelarna på touren är alltid med för att ge intervjuer och spela med pressen. Under tävlingsdagarna finns det sedan en pressofficer som tar hand om och servar pressen med fakta kring tävling och spe- larna. Resultatredovisningen måste också skötas perfekt för att media ska hinna få med resultaten. Atmosfären viktig Vad är det då som gör att en tävling upp- fattas som bra? Givetvis är banans kvalité och karaktär två viktiga faktorer på den här punkten. Men minst lika viktig är nog atmos- fären kring tävlingen. Blir vi väl bemötta, folk är trevliga och allt är välorganiserat far täv- lingen ofta högt betyg. En tävling där täv- lingsorganisationen är lite snorkig eller gär- na vill visa vem som bestämmer hamnar ofta långt ned på popularitetsstegen. Prispottens storlek har av naturliga skäl mycket stor betydelse. Det är ju i alla fall på dessa pengar många ska leva. Vädret brukar också vara en viktig faktor. Många vägrar t e x att spela på Hawaii, där Women's Kemper Open går varje år. Det är en fantastisk fin tävling, men med största sannolikhet blåser det alltid där. En del spe- lare tycker de tappar svingen och att det kan ta flera veckor för dom att åter få kontroll på den. Vi spelare märker inte mycket av det enor- ma arbete som lagts ned innan vi kommer till platsen och det arbete som läggs ned un- der tävlingsveckan. När vi kommer till spel är allt klappat och klart. Därför tycker jag, det varit mycket nyttigt att få en inblick i hur det går till bakom kulisserna och att man inte tar allt för givet utan i stället uppskattar det gi- gantiska arbete som gjorts för att vi ska få spela vår golf. • JUBILEUMSVECKA PÅ ALBATROSS GOLFKLUBB herrar 72 hål, hcp - 5. damer 36 hål, hcp —15. Lörd 14.7 Gothenburg Open scratchtävling; Sönd 15.7 Gothenburg Open scratchtävling; Prisutdelning på söndagen. Tis 17.7 Crown; 18 hål single, slag och pb Ons 18.7 Eric Skoglund; 18 hål fyrboll - bästboll Tor 19.7 Twins; 36 hål slagtävling Fre 20.7 Törnstens; 18 hål mixed greensome pb Lör 21.7 Oscar Jacobson; 18 hål single, slag och pbSponsor: Oscar Jacobson Prisutdelning för hela »Jubileumsveckan» och fest på lördag kväll. Sön 22.7 Återhämtaren; scramble 3-mannalag, endast Albatross-medlemmar. För information: Albatross GK, Lillhagsv. 422 50 Higings Backa. Tel. 031-55 19 01 Sponsor: Crown Herrshop Sponsor: Eric Skoglund Sponsor: Twins Sponsor: Törnstens Herr & Dam SVENSK GOLF 6 /1984 KORSGATAN 7—9 Tel. 13 84 69 SPRÄNGKULLSGATAN 10 A Tel. 13 69 66 ERIC SKOGLUND KUNGSPASSAGEN. Tel. 13 33 56, 13 33 68 ENGELBREKTS- GATAN 41 Tel. 18 41 94 TÖRNSTENS Herr & Dam Norra Hamngatan 36 Herr 1309 85 Dam 138006 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100